Annons

DVD vs CD

Produkter
(logga in för att koppla)
-big kahuna- skrev:
oavsett vad ni snackar om för format (jpg, mpg etc) så är det fortfarande bara binär data på CD/DVD-skivan. Allt detta snack om fekorrigering vid läsning har ju inte med datan på lagringsmediet att göra, utan i den algoritm/funktion som läser in datan.

Inte riktigt. Skulle du läsa av datan rakt av på lågnivå så skulle datan inte stämma överrens med det som man en gång brände på skivan. Just här kommer felkorrigeringen in i bilden - detsamma gäller för hårddiskar, en hårddisk med 100GB lagringsutrymme innehåller egentligen mer, men flera GB går åt för felkorrigeringstabeller (för att man ska kunna läsa av datan korrekt, eftersom den nästan alltid innehåller fel).

Nej.
Det lagras även felkorrigeringsdata på skivan. En CDDA eller VCD rymmer 700MB data pga att man har tämligen lite dylik data. Bränner du en Data-CD får du bara in 650MB eftersom man även lägger in redundant data för felkorrigeringen. Dettt är svjv anledningen till att man bara får plats med 4.3GB data på en 4.7GB DVD-skiva åxå.

Vanlig audio-CD har felkorrektion. Data-CD har bättre felkorrektion än audio-CD, speciellt i Mode 1, men även i Mode 2 (följdaktligen bör mode 2 rymma mer data än mode 1, och man bör bränna data i mode 1). Även DVD har felkorrektion. Det finns för övrigt inte någon speciell form av DVD för video - alla DVD ska ha samma filsystem. Det är alltså inte som för CD och det råder skillnad ingen skillnad mellan "DVD-data" och "DVD-video" (det är ju skillnad mellan cd-audio och cd-rom).
Felkorrigeringen är något, vad jag förstått, som ligger utanför själva filsystemet på cdn och dvdn.

Se www.wikipedia.org och leta på
CD, DVD, CIRC, och Reed-Solomon error correction.

Någon betydande skillnad mellan CD och DVD vad avser felkorrektion kan inte jag utläsa, men jag kan ha fel då jag bara skummade genom ovanstående.

dumbo skrev:
Det som ger den säkraste lagringen, vilket jag skulle tippa på blir CD i det fallet.
Jag köper bara DVD-skivor av hög kvalitet. Jag har svårt att tro att du hittar verbatim eller motsv. för 1.85kr/st.

Om du inte kan läsa tillbaka datan på dedär skivorna ett halvår/år senare så är 1.85kr/skiva rätt dyrt.

Använder själv Verbatim 8x som jag beställer från samma webb-butik och senast betalade jag 5 kr/st med fodral.

/Mikael

Varför tjafsa DVD och CD:s... Bluray och HD-DVD är det nya formatet som kommer. Med tanke på hur nästa steg är HD-TV så kommer Troligen något av de nya formaten bli standardiserade.
Var försiktig med att lägga ut pengar på DVD-filmer, då de troligen kommer kodas i HD kvalité när de nya formaten kommer. Därför kanske man måste köpa ny versioner av sina filmer, när man har en HD-TV som med vanliga DVD filmer inte visar full upplösning.

Jag vet inte vem som skulle köpa DVD-filmer och det är inte det disk handlar om.

I övrigt blir inte kvaliteten på en DVD-film sämre för att det kommer en bättre kvalitet om ett tag.

ANNONS
Götaplatsens Foto