Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-motsvarighet till 24mm i 135format?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag är på väg över från analogt till digitalt.
I den analoga världen använder jag brännvidden 24mm fantastiskt mycket. Man skulle kunna säga att jag är kär i den brännvidden :).

I digitala sammanhang, då man skall använda ett Nikonhus med DX-format på ccd-chippet, så har man ju som bekant en brännviddsförlängning på 1,5x.

Nu till frågan, skulle ett 16mm-objektiv på ett sådant hus ge (ungefär) samma resultat som ett 24mm på analogt 135-format? Jag misstänker att raka linjer i motivet kommer bli böjda, något de inte blir i 24mm+135?

tack på förhand
Marcus

För att få samma resultat behöver du ett 16mm objektiv. Inte fisheye utan ett vanligt. Något sådant finns inte ännu. Du har tre alternativ.

1. Tokina 17/3,5. Inte riktigt 16mm och heller inte perfekt på digitalhus.

2. En zoom som täcker 16mm, t ex Tokina 12-24/4 som är både skarpt och raktecknande.

3. Vänta tills det kommer en fast 16mm.

Jag använder nästan uteslutande mitt fasta 24mm på D100'an. Det är det bästa objektiv jag har, men visst, i 135-formatet blir det ju mer "sug" i bilderna.

Jag har nyss införskaffat en 12-24mm för att komma åt en liknande känsla som 24'an ger analogt, men har inte hunnit testa den än.

Jag rekommenderar ändå 24'an även på det digitala huset då det är en himla fin brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto