Annons

DX-optik och brännviddsförlängning.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorth

Medlem
Jag blir förvirrad. Vanlig optik ger ju en brännviddsförlängning med 1,5x på en digitalkamera med DX-sensor. Jag har trott att DX-objektiv inte ger samma brännviddsförlängning på en DX-sensor, men läste en beskrivning i en fototidning om ett DX-objektiv, som sades göra just detta. Hur är det i verkligheten?

Göran

Den så kallade brännviddsförlängningen beror inte på optiken utan på storleken på sensorn. Därför spelar det ingen roll om ett objektiv är designat för stor eller liten sensor.

Tack!

Att det är sensorn, som ger förlängningen har jag förstått, men jag trodde att de speciella DX-objektiven var konstruerade för att eliminera den. Där ser man så fel man kan ha.

Göran

Hej

Du får ingen förändring av brännvidden, du får bara olika bildutsnitt beroende på hur stor film- eller sensoryta du har.

Det som gör DX-optik till DX-optik är att den tecknar ut en mindre bildcirkel, precis som småbildsoptik tecknar en mindre cirkel än mellanformatsoptik, och mellanformatsoptik mindre än storformat osv.

Så här ligger det till: Brännvidden är egenskap hos objektivet, nämligen avståndet mellan objektivets optiska centrum och film-/sensorplanet då objektivet är fokuserat på oändligt avstånd. En brännvidd, är en brännvidd, är en brännvidd. Ingenting i världen ändrar brännvidden.

Men: vad är det vi tänker på när vi väljer brännvidd, och talar om normalobjektiv, vidvinkel och tele? Jo, det är i allmänhet två saker: Den första är bildvinkeln, d.v.s "hur mycket" av allt det som finns framför kameran som kommer med. Det andra är att brännvidden tillsammans med bländaröppningen avgör skärpedjupet i bilden.

I de allra flesta fall när vi diskuterar brännviddsval är det bildvinkeln vi tänker på, för det är ju den som ger vårt utsnitt. Det är bara det att bildvinkeln beror inte bara av brännvidden, utan också av storleken på den fysiska bilden, d.v.s. negativets storlek, alternativt sensorns storlek. Objektivet tecknar en cirkelrund bild. En vanlig småbildskamera (eller en kamera med sensor i s.k. fullformat) klipper ut en rektangel ur denna bild med storleken av en vanlig diabild. En sensor i APS-format, däremot klipper ut en betydligt mindre rektangel, och ger därför en bild som får med mindre av det som objektivet ger. Den ger med andra ord ett snävare utsnitt, d.v.s. en mindre bildvinkel. För att få samma utsnitt i småbildsformatet skulle du alltså behöva välja en längre brännvidd. Detta är vad vi talar om som APS-kamerornas "effektiva brännviddsförlängning".

Den faktiska brännvidden hos objektivet ändras inte med sensorns storlek. Det betyder att andra egenskaper som bestäms av brännvidden, t.ex. skärpedjupet, förblir desamma. På alla objektiv anger man den faktiska brännvidden. För dem som är vana vid att arbeta med småbildskamera är det för bildvinkelns skull ofta lättare att tänka i de invanda brännvidderna, och då multiplicerar man objektivets brännvidd med ett tal (1,5 på Nikon DX, 1,6 på Canon APS-C) för att få den brännvidd som skulle ge motsvarande bildvinkel med en vanlig småbildskamera.

Så vad är poängen med DX-/APS-objektiven? Jo, ett objektiv som ska användas på småbildskamera/fullformatssensor måste naturligtvis ge en bildcirkel där bilden har godtagbar kvalitet över hela det område som filmrutan/sensorn skär ut. Framför allt på korta brännvidder är detta rätt svårt. Till en DX-/APS-sensorkamera däremot behöver ju den del av bildcirkeln som är bra inte vara alls lika stor. Därför tillverkar man objektiv med korta brännvidder som bara tecknar denna lilla bildcirkel och säljer som DX-objektiv till en betydligt mer human kostnad än vad ett fullformatsobjektiv med samma brännvidd skulle betinga.

Den brännvidd som anges på objektivet är dock, som sagt, alltid den faktiska brännvidden. Sedan är det upp till oss fotografer att veta att bildvinkeln hos 18 mm på en DX-kamera är densamma som med 27 mm på småbild.

Till sist: på kompaktkameror har sensorerna lite olika storlek på olika modeller, och därför anger försäljarna av dessa kameror både optikens faktiska brännvidd, samt vilka brännvidder som ger motsvarande bildvinkel på småbild, just för att vi ska ha en någorlunda enhetlig standard att orientera oss efter.

Det blev ett lätt rörigt inlägg, men jag hoppas att jag i alla fall lyckats förklara hur det ligger till. Sammanfattningen är alltså: Den fysiska egenskapen brännvidd är vad den är. Det som varierar med sensorns storlek är bildvinkeln, men eftersom det oftast är den vi förknippar med en brännvidd talar vi ofta om en "effektiv brännviddsförlängning".

ANNONS
Götaplatsens Foto