Annons

Dynax 7D vs Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag kom för sent till rean på D7D och funderar nu på att köpa D5D i stället som ju befinner sig i prisklassen 6000 kr med kitobjektiv.

Finns det risk för att garantier och service inte kommer att funka som det ska efter att KM blivit uppköpt av Sony?

Vad skiljer D7D från D5D?

Att kameramodellen inte kommer att utvecklas längre bryr jag mig inte ett dugg om.

Fördelar och nackdelar med D5D?

Kompatibilitet med tidigare utrustning jag har i min ägo kan vi utelämna ur denna diskussion.

Skillnaderna är, om jag fattat saken rätt:

Spegel istället för prisma, mindre knappar på huset och således mer "menyrotande", billigare hus, mindre storlek.

Sedan skall 5:an ha vissa funktioner som 7:an saknar, ex att kunna zooma in tagna bilder i raw.

Ska du fotografera studio så har D5D inget synkuttag för studioblixtar.

Sensor med mera är samma grejer i 7D och 5D, så tar du samma bild med en 5D och 7D blir det precis samma kvalité.

5D'n är mindre och har mindre direktknappar, men ändå väldigt många jämfört med andra märken.

och som sagt spegel istället för prisma, så sökaren är lite mindre, men även den ändå överlägsen konkurrenterna.

D5D är något mindre så har man stora händer så ligger D7D bättre i handen.

Även om D5D har färre knappar och mindre sökare än D7D så har D5D fortfarande betydligt bättre sökare och än någon annan kamera i prisklassen mellan 5' -> 15'.

Klarar D5D av vertikalgrepp?

Nej D5D klarar inte vertikalgrepp enligt KM.
Dock så använder 7D och 5D samma batterier men KM vill ju att man skall få lite för de extra tusenlappar som 7D kostar.

Inte helt korrekt avseende sökaren, både Pentax *ist DS och DL har större (0,83x jämfört med 0,95x för Pentaxkamerorna).

Pippo skrev:
Inte helt korrekt avseende sökaren, både Pentax *ist DS och DL har större (0,83x jämfört med 0,95x för Pentaxkamerorna).
Dessa siffror stämmer inte med vad man upplever i verkligheten. Har testat Ist D & D7D gentemot varandra & D7D:s sökare känns marginellt större, dock mycket små skillnader men både jag & min kompis som äger Pentaxen upplever det så.

//Larsa

Sahlberg skrev:
Nej D5D klarar inte vertikalgrepp enligt KM.
Dock så använder 7D och 5D samma batterier men KM vill ju att man skall få lite för de extra tusenlappar som 7D kostar.

Har hört att D5D faktiskt har kontakter för batterigrepp,
men KM har ju inte tillverkat något, så det spelar kanske ingen roll.. =)

js1 skrev:
...fast den är väl rätt dyr har jag för mig så den äter en bra bit av merkostnaden för D7:an.
Ja & som läget är nu så kan inte jag se varför man inte skulle köpa D7D, om man nu får tag på en vill säga.

Det enda + D5D har är ju att den är mindre & lättare samt ngt mer "nybörjarvänlig", för dom som nu vill ha det.

.Z. skrev:
Ja & som läget är nu så kan inte jag se varför man inte skulle köpa D7D, om man nu får tag på en vill säga.

Det enda + D5D har är ju att den är mindre & lättare samt ngt mer "nybörjarvänlig", för dom som nu vill ha det.

Som det ser ut nu kostar en D7D ca 9000 kronor.
Går man in på en expertbutik i Stockholm och frågar efter D7:an bara ler dom och skakar på huvudet......:)

Lasse H skrev:
Som det ser ut nu kostar en D7D ca 9000 kronor.
Går man in på en expertbutik i Stockholm och frågar efter D7:an bara ler dom och skakar på huvudet......:)
Ser att Scandinavian tar 8000 för ettt hus men det är klart att det skiljer ju då en del mot 5D.

Nu ligger det ju en del 7D på blocket, både nya som lycksökare köpt från expert till bättre begagnade så nog finns dom... Förvånansvärt nog så är utgångspriserna ganska så höga men sen så var det ju en annan sak vad dom vill ha om man bjuder, själv så tycker jag att min är guld värd & skulle inte släppa den för allt i världen:)

js1 skrev:
-Fan, jag som tänkte lägga ett bud på din!
Det kan du göra om några år men då är den nog utsliten:)

Närmsta konkurrent som inte kostar som en bättre beg. småbil är ju D200 men den har ju inte AS så jag är nöjd...

Adaptern till blixtskon är inte dyr,men jag har bara sett dessa till de gamla typerna av blixtsko.Men man kan utlösa studioblixtarna ändå med hjälp av deras slav tändare.Vad värre är istället.utan synk uttag på kameran kan du inte använda blixtljusmätare och dess kabel för kameras pcuttag.

magnus.h skrev:
Har hört att D5D faktiskt har kontakter för batterigrepp,
men KM har ju inte tillverkat något, så det spelar kanske ingen roll.. =)
Nae det finns inga sådana kontakter i D5D, såvida inte det kan gå genom batteriets...

ANNONS
Götaplatsens Foto