Annons

Dyr framkallning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Svartvitt ..

Eh, har en polare.. Vi kan kalla honom för Svenne.. :D

Han påstår att det är fullt möjligt att i efterhand göra kopior i FÄRG på dessa svartvita negativ (C-41)..

Är detta möjligt eller är det bluff alltihop? Ja, det låter helt otroligt!

Eftersom jag inte provat svartvit C-41 själv vet jag inte hur det fungerar men har inte Svenne fått allt om bakfoten? :eek:

Man kan väl inte välja att få kopiorna i färg om negativen är svartvita? :confused:
 

matknu

Aktiv medlem
Fotoklubb

Håller med svar nedan...gå med i en fotoklubb. Där finns det i oftast båda labb och "gratis" hjälp.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag tror att Svenne har fått det om bakfoten ja. Det blir ju svartvitanegg. Tänker inte han bara på att framkallningsprocessen är densamma och därför på nåt sätt skulle negativen bli lika.
 

Jannesfoto

Guest
"Svenne" har nog lite rätt. Har gjort bilder av s/v c-41 neg. och lyckades få färg på dessa (det var inte meningen). Men det blir bara en färg, i mitt fall rött, och man kan ratta lite på filtren för att få olika färger.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Svenne tänker nog på färgstick precis som Janne gissar. Det svartvita C41-filmerna har bara ett lager i emulsionen så mer än en färg blir det inte.
 

Hassan

Aktiv medlem
Själva framkallningen av filmen är ju inte så dyr.
T.ex. Prolabbet (finns under länkar här på Fotosidan) tar 31:- /24-timmars och 31 till för kontaktkopia.
Sen kan man ju välja om man vill ha en uppförstoring på någon/några bilder men då blir det genast bra mycket dyrare. Eftersom det är ett proffslab antar jag att man slipper repade och tummade negativ...
 

avslut11

Aktiv medlem
Jag ska kolla den länken.

Jag blev besviken sist jag lämnade in rullar, det var några av bilderna som hade små repor i sig, förmodligen har det blivit under själva framkallningen.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Hassan - Att det är ett proffslabb är en borgen för höga priser. Inte för att jobbet är professionellt utfört. Jag har flera gånger fått dia repade på proffslabb. Dock har jag ingen erfarenhet av Prolabbet, så dem ska jag definitivt inte svartmåla.
 

Hassan

Aktiv medlem
Nikonmannen skrev:
Hassan - Att det är ett proffslabb är en borgen för höga priser. Inte för att jobbet är professionellt utfört. Jag har flera gånger fått dia repade på proffslabb.
Tråkigt att höra. Jag var in på Kameradoktorn. Dom visade mig labbet och jag fick ett ganska gott intryck. Priset för att framkalla och göra små-kopior på en 36-rulle var 120-130:- kommer inte ihåg exakt. Hursomhelst inte stor skillnad mot att slänga in en film på ett snabblabb.

Hasse
 

Sara

Aktiv medlem
Hej hej...

Måste bara ge mig in i denna livliga diskussion...
Själv arbetar jag i en Fotoquickbutik... Där framkallar vi svartvita rullar för 42 kr. Sen kostar varje kopia 4,95:-/st...
Vill man ha dubbla kopior kostar de 5 kr st.(paret)
C-41 rulllar kostar som vanlig färgfilm.
Det är ju inte superbilligt, men låter iallafall som det är snäppet billigare än de labben ni talar om... Själv framkallar jag själv, vilket är både roligare och billigare.(blir dessutom bättre)
Men kvaliten på bilderna från labbet kan jag inte klaga på, och är det nåt man inte är nöjd med så går det ju alltid att skicka tillbaka o be labbet göra om...
Ha det bra!

Sara:D
 

Hassan

Aktiv medlem
Sara skrev:
Hej hej...

Men kvaliten på bilderna från labbet kan jag inte klaga på, och är det nåt man inte är nöjd med så går det ju alltid att skicka tillbaka o be labbet göra om...
Ha det bra!

Sara:D
Nej, snabblabben gör nog oftast ett bra jobb med bilderna. Jag blir bara lite sur när jag får negativ med repor och fingeravtryck.
//Hasse
 

Sara

Aktiv medlem
Joo, repor och fingeravtryck är inte kul alls...
Mot fingeravtryck försöker vi att ha på oss bommulshandskar jämt...
Däremot repor är verkligen hemskt...klart det hänt att vi orsakat sånt...
Det enda man kan göra då är ju tyvärr att försöka ersätta kunden på bästa sätt, vilket inte är så lätt...
Jag hoppas att de flesta labb är noggranna...men man ser ju ofta när kunder kommer in med bilder o neg som de (ofta) skickat iväg på nån 39:- framkallning, då är de inte alltid så roliga...knepiga färger och repade neg...
Om det sen har med priset på framkallningen att göra vet jag inte...
men man märker verkligen skillnad på kopiorna från de billigaste snabblabbet och...oss...haha...:)
jaja, nu har jag gjort nog med reklam...
Vore iallafall kul att få in lite fler fotoentusiaster hos oss oxå, så man kan få visa att vi faktist kan göra en hel del roliga och fina grejer...
Just nu fasar jag mest för alla underexponerade julbilder...puh...

Hej hej från Sara
 

varberger

Aktiv medlem
ett trix...om tysklansframkallning

hejsan
jag har undersökt detta fenomen om tysklandsframkallningen.. all film som det på påsen står s/v film skickas dit.. men om ni skriver på påsen att det är 135 film så framkallas det i färglabbet som om det vore färgfilm, ett måste är då att det är sådan film som går att soppa i färgmaskiner och ni slipper det dyrare priset... Fast detta erkänner dom inte.. har testat flertalet ggr.
varberger...
 
ANNONS