Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-infinity vit fläck i baklinsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Igår kom mitt nya objektiv. Det första jag ser vid uppackning är en vit fläck inne i glaset. Jag meddelade E-infinity att det måste vara en tillverkningsmiss. Förväntade inte svaret att det är vanligt med lite små fläckar i glasen och det påverkar inte bilden. Är jag ändå missnöjd får jag betala frakten tillbaka eftersom det är två veckors ångerrätt.
Det känns inte rätt i min värld. Företaget borde väl betala frakten åter och sända ett nytt objektiv med rena glas. För visst ska väl objektiv med denna typen av fel sorteras bort i efterkontrollen hos Canon? Jag har nog ägt och testat närmare 60 olika objektiv och har aldrig sett några fel i glasen som inte tillkommit i efterhand.

Tänker jag rätt?

Bilagor

• IMG_2021.jpeg
    IMG_2021.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 96
Jag tycker det mest ser ut som ett större dammkort som ligger på bakre linsen, dvs inget inbakat i själva glaset i sig. Och tja, med största sannorlikhet gör det inget/lite för bildkvaliteten (även om skräp och skador på de bakre elementen ger mer effekt än på det främre).
Svårt att helt läsa i bilden i sig.

Visst ska det gå att reklamera objektivet. Hos handlare i Sverige så tar man tillbaka objektivet och skickar en fraktsedel utan kostnad så att man kan returnera.
Den vita fläcken ska inte vara där. Att det möjligen inte påverkar bilderna är oväsentligt.
Du får nog bråka vidare med e-inf. kanske t.om med Canon (det är väl Canon)

Visst ska det gå att reklamera objektivet. Hos handlare i Sverige så tar man tillbaka objektivet och skickar en fraktsedel utan kostnad så att man kan returnera.
Den vita fläcken ska inte vara där. Att det möjligen inte påverkar bilderna är oväsentligt.
Du får nog bråka vidare med e-inf. kanske t.om med Canon (det är väl Canon)

Frågan är väl bara hur intresserade Canon är då det rör sig om gråimport? Jag har själv handlat flera gånger på E-Infinity men det är ju en risk man tar att det kan strula.

Frågan är väl bara hur intresserade Canon är då det rör sig om gråimport? Jag har själv handlat flera gånger på E-Infinity men det är ju en risk man tar att det kan strula.
Jo, men Canon kan väl svara på om fläcken kan accepteras eller inte.

Och ibland måste man gå upp en nivå högre än kundtjänsten i stora bolag som e- inf. för att komma vidare

Tack för input. Det är ibland lurigt att se vad som är vad. Är dock efter mycket vändande och vridande ganska säker på att det ligger i glaset och inte på.

Funderar på att kontakta Canon, men har för mig att det är svårt med att komma fram inom rimlig tid. Behöver rätt snart returnera.

Jag tycker det mest ser ut som ett större dammkort som ligger på bakre linsen, dvs inget inbakat i själva glaset i sig. Och tja, med största sannorlikhet gör det inget/lite för bildkvaliteten (även om skräp och skador på de bakre elementen ger mer effekt än på det främre).
Svårt att helt läsa i bilden i sig.
Tack!
Hade du accepterat fläcken utan att pruta om du köpt det begagnat av mig?

Hej
Vad jag förstår av deras villkor så byter de inte ut produkten till en ny utan reparera.Tar normalt 4-12veckor.Går inte detta får man en refurbished produkt som utbyte.

Hej
Vad jag förstår av deras villkor så byter de inte ut produkten till en ny utan reparera.Tar normalt 4-12veckor.Går inte detta får man en refurbished produkt som utbyte.
Ok, ja då blir det nog svårt att lyckas. Det tråkiga är att skickar jag tillbaka och beställer på nytt kan det bli samma objektiv som kommer igen😅

Det smidigaste är nog att ångra köpet, ta fraktkostnaden och bita ihop.
Att driva reklamationen tar kanske onödig tid och energi.
En liten möjlighet är kanske att senare kräva betalt för frakten (när man fått återbetalningen)

Är det möjligtvis promenadglaset 28-70 det handlar om 🧐

Kan du försöka se om det är på ytan av glaset eller innanför bakre linsen? Vi kan inte se det utifrån din bild. Hur som helst är det helt oacceptabelt för ett nytt objektiv att ha en sådan defekt, och nej det är inte vanligt. Det kan dessutom synas i "bubblorna" i bakgrundsoskärpan så att folk påstår att det inte påverkar bilderna alls stämmer inte.

Det smidigaste är nog att ångra köpet, ta fraktkostnaden och bita ihop.
Att driva reklamationen tar kanske onödig tid och energi.
En liten möjlighet är kanske att senare kräva betalt för frakten (när man fått återbetalningen)

Är det möjligtvis promenadglaset 28-70 det handlar om 🧐
Tyvärr lär det hamna där.

Nej då hade det varit ännu mer retfullt sett till investeringen😊. Det är ett RF 14-35 4L is.

Kan du försöka se om det är på ytan av glaset eller innanför bakre linsen? Vi kan inte se det utifrån din bild. Hur som helst är det helt oacceptabelt för ett nytt objektiv att ha en sådan defekt, och nej det är inte vanligt.
Tack!
Jag är rätt säker på att det är i glaset. Tror det blir svårt för er att bedöma utan att själva kunna lysa och vrida på objektivet. Bilden är mest för att visa hur uppenbar fläcken är.

Tråkigt. För det objektivet måste passa R5C alldeles utmärkt för filmning.
Ja så var tanken. Jag tror det blir ett objektiv som stannar kvar i min ägo ett bra tag vilket också får mig att vela lite. Använder jag det under många år så har det betalat sig och då gör en liten förlust vid försäljning inte så mycket. Skulle det däremot inte bli långvarigt kan många onödiga lappar flaxa iväg.

Hej Jonas.
Om jag hade varit i din situation, så hade jag gjort så här:
Jag hade illa kvickt kontaktat Canon, och förklarat situationen. Hört vad de har att säga. Går det inte smidigt att nå dem via telefon, så hade jag skickat ett mejl.
De kanske blir jätteglada för att få veta att/när ett fel sluppit igenom deras kvalitetskontroll, och vill själva ha objektivet.
Löser det sig inte så smidigt, hade jag returnerat objektivet under ångerrättstiden, och varit beredd att ta portokostnaden.
Rätt ska vara rätt.
För mig hade ett sådant objektiv gett mig en dålig känsla. Även om inte bilderna påverkas, så hade jag påverkats. Varje gång jag sett det.
Så här ska det ju inte vara, så här ska det inte få gå till. Köper man nytt, ska det vara felfritt.
Den som säger ifrån, gör det inte bara för sin egen skull.
(Som tack för alla goda råd du givit mig om skrivare, kan jag med glädje swischa dig tredubbla portokostanden, ifall det blir så, om du bara skickar mig ditt telefonnummer.)

Köper man från E-Infinty blir det rejält billigare - av en eller flera orsaker........ T.ex att varan inte har fabriksgaranti och att den garanti du i stället för är mager. Det man köper kan ha något minimalt fel eller något estetiskt problem som gör att i det här fallet Canon inte vill sälja det i sina kanaler och garantier. Har själv köpt "grått" av E-Infinity har var då fullt medveten om risken.

ANNONS
Götaplatsens Foto