Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Sony har väl världsgaranti? Har för mig att det var någon i tråden som köpt från E-I och lämnat in för garantiärende i Sverige utan problem. Vill minnas att det var Sony men kan eventuellt ha varit någon annan.

När beställde du? Såg att det skulle vara försenad leverans med upp till 12 dagar nu i samband med den kinesiska nyårssledigheten?

Världsgaranti innebär inte att man kan åsidosätta spelreglerna.

Har ett flertal gånger handlat Nikon-prylar från B&H i New York och kunnat välja mellan gråinport och import via Nikon-representant i USA. Den grå kan jag inte via garanti få åtgärdad i sverige trots ` värdsgaranti´

Jag beställde för 6 dagar sedan och får leverans under dagen. Normal leveranstid är 5-10 dagar.

/Stephan
 

iSolen.se

Guest
Vad brukar det stå på kreditkortsräkningen om betalningsförmedlingen sköts av (t.ex.) PayEx eller Klarna? Står det PayEx, Klarna eller butikens namn? Jag minns inte hur det brukar se ut.

Hursomhelst så bör väl kreditkortets försäkring gälla oavsett vem som är betalningsmottagare?
Om det bara är överföringen till PayPal som blir försäkrad blir det ju lite tunnt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den extra försäkring man får när man köper med vissa kort är inte giltigt för min egen del om man exempelvis betalar via Paypal.
Jag kör med Nordeakort.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ja, men som sagt så bör det vara samma förhållande om säljaren använder t.ex. Klarna som betalningsförmedlare.
Klarna är betalningmottagaren men jag förstår hur du resonerar.

Tror tyvärr som även Stefan är inne på att varan inte blir försäkrad om betalningen ska mellanlanda hos PayPal.

PayPal har en egen föräkring men den är sämre plus att man inte vill ha stora belopp där eftersom ett konto kan bli låst i ett halvåreller mer om de misstänker något olagligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Den extra försäkring man får när man köper med vissa kort är inte giltigt för min egen del om man exempelvis betalar via Paypal.
Jag kör med Nordeakort.
Finns det ett undantag för Paypal som betalningsförmedlare i försäkringsvillkoren?

Vilka andra betalningförmedlingare gäller inte villkoren för? (Eftersom du skrev "exempelvis").
 

PMD

Aktiv medlem
Klarna är betalningmottagaren men jag förstår hur du resonerar.

Tror tyvärr som även Stefan är inne på att varan inte blir försäkrad om betalningen ska mellanlanda hos PayPal.

PayPal har en egen föräkring men den är sämre plus att man inte vill ha stora belopp där eftersom ett konto kan bli låst i ett halvåreller mer om de misstänker något olagligt.
Jag har aldrig pengar på mitt Paypalkonto. Alla betalningar går via mitt kreditkort.

Man behöver inte ens ha ett Paypalkonto för att betala via Paypal med ett kreditkort.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns det ett undantag för Paypal som betalningsförmedlare i försäkringsvillkoren?
Banken säger att använder man betalningsförmedlare så ingår inte försäkringen längre. Nordea har Moderna försäkringar som samarbetspartner.
Har själv inte varit i kontakt med Moderna, men kundsupport på banken som dubbelkollat med sin kollega påstår det. Det var just Paypal jag kollade. Hur det fungerar med typ Svea ekonomi kan jag inte svara på, men det borde vara samma.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Banken säger att använder man betalningsförmedlare så ingår inte försäkringen längre.
OK, då slipper man nog det försäkringsskyddet i stort sett alltid när man handlar via nätet. Jag kan på rak arm inte komma på någon webbutik som jag har handlat av de senaste åren som inte använder en betalningsförmedlingstjänst.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
PayPal, Swish och liknande är bättre tycker jag. Skriva kortnummer, namn och CVC numret är mer "läskigt" att göra på mindre nätbutiker man inte känner väl till.
Men just pga försäkringen så använder jag kortbetalning på nätet när jag anser der är värt det. Exempel på det är flygresor och hyrbil.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
Banken säger att använder man betalningsförmedlare så ingår inte försäkringen längre. Nordea har Moderna försäkringar som samarbetspartner.
Har själv inte varit i kontakt med Moderna, men kundsupport på banken som dubbelkollat med sin kollega påstår det. Det var just Paypal jag kollade. Hur det fungerar med typ Svea ekonomi kan jag inte svara på, men det borde vara samma.

/Stefan
Webbutikerna har konto hos Klarna och Svea Ekonomi så det verkar räknas som betalningsmottagare. Någon som vet får berätta men din information stämmer bra med min bild av läget.
 

iSolen.se

Guest
OK, då slipper man nog det försäkringsskyddet i stort sett alltid när man handlar via nätet. Jag kan på rak arm inte komma på någon webbutik som jag har handlat av de senaste åren som inte använder en betalningsförmedlingstjänst.
Som sagt, Klarna och Svea Ekonomi är nog inte förmedlare utan betalningsmottagare och då gäller försäkringen.
 

iSolen.se

Guest
PayPal, Swish och liknande är bättre tycker jag. Skriva kortnummer, namn och CVC numret är mer "läskigt" att göra på mindre nätbutiker man inte känner väl till.
Men just pga försäkringen så använder jag kortbetalning på nätet när jag anser der är värt det. Exempel på det är flygresor och hyrbil.

/stefan
De sista är typexempel när man alltid ska använda kort.

Småbutiker egentligen också men vad ska man göra? PayPal är ju ännu värre.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har beställt en A7III som kommer i morgon med DHL Express. Kommer även att beställa en 24-105/4 snarast.

Är man den försiktiga typen som alltid är överförsäkrad och kör med hängsle samt livrem kanske man skall avstå E-Infinity.

Man får ingen garanti som gäller här hemma samt bara engelsk meny, that´s it!
Kameran kostade €1499 och 15 i frakt. Här ca. SEK 23-25000:-

/Stephan
I det här fallet får du nya grejer till begagnatspriser och fungerar e-infinity på samma vis även efter Brexit så har du dessutom 1års garanti. Det är när priserna bara skiljer någon tusenlapp som det kan vara läge att reflektera. De affärer jag gjort tidigare har löpt hur fint som helst och kundtjänst svarar i stort omgående och är servicemedvetna. Grattis till bra affär.

Vilar själv på beställningsknappen gällande en Canon eos r. Priset 1609 euro är mer än 7000kr under lägsta butikspris här i Sverige. Kan dock inte bestämma mig pga att huset bara känns delvis rätt. Tur det är lite tid kvar till Brexit. Hade mina händer trivts på en a7iii hade det varit mycket enklare och beställningen hade varit lagd sedan länge :).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I det här fallet får du nya grejer till begagnatspriser och fungerar e-infinity på samma vis även efter Brexit så har du dessutom 1års garanti. Det är när priserna bara skiljer någon tusenlapp som det kan vara läge att reflektera. De affärer jag gjort tidigare har löpt hur fint som helst och kundtjänst svarar i stort omgående och är servicemedvetna. Grattis till bra affär.

Vilar själv på beställningsknappen gällande en Canon eos r. Priset 1609 euro är mer än 7000kr under lägsta butikspris här i Sverige. Kan dock inte bestämma mig pga att huset bara känns delvis rätt. Tur det är lite tid kvar till Brexit. Hade mina händer trivts på en a7iii hade det varit mycket enklare och beställningen hade varit lagd sedan länge :).
Ångrar du dig så kan du ju sälja för ca samma pris i Sverige som du betalade att köpa via e-infinity. Jag gick inte mycket förlust när jag sålde min A7R2 förra året.

/stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, Klarna och Svea Ekonomi är nog inte förmedlare utan betalningsmottagare och då gäller försäkringen.
I så fall passar Erlands invändning i inlägg #535.

Rimligare vore att försäkringen gäller mot betalningsmottagaren eftersom det är den man har köpt något av. En betalningsförmedlingstjänst förmedlar ju betalningen till betalningsmottagaren.
 

PMD

Aktiv medlem
PayPal, Swish och liknande är bättre tycker jag. Skriva kortnummer, namn och CVC numret är mer "läskigt" att göra på mindre nätbutiker man inte känner väl till.
Om det är butikens egna hack som används när man matar in kortuppgifterna så skulle jag nog avstå från köpet, men det förekommer väl i stort sett aldrig?

Jag kan som sagt inte på rak arm komma på någon webbutik som jag har handlat av de senaste åren som inte använder en betalningsförmedlingstjänst.
 
ANNONS