Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Min Nikon Z6 kamera har fått konstiga fel, köpt från E-infinity.
De ber mig skicka in kameran på reparation här i sverige och så ska jag höra av mig till dem när jag vet konstnaden för reparationen.

Har skickat in kameran till Nikon, men ej hört från Nikon än. Det har gått runt 2 veckor.
 

MattiasN

Aktiv medlem
Då har jag gjort min första beställning från E-infinity. Beställde en Nikon D780 + kitlins + minneskort. Fick leverans 8 dagar efter att orden lades. Mycket bra uppdateringar hela vägen och till och med ett foto på prylarna innan de lämnade butiken. Drygt 8000.- billigare än om jag handlat i Sverige. Mycket nöjd.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Då har jag gjort min första beställning från E-infinity. Beställde en Nikon D780 + kitlins + minneskort. Fick leverans 8 dagar efter att orden lades. Mycket bra uppdateringar hela vägen och till och med ett foto på prylarna innan de lämnade butiken. Drygt 8000.- billigare än om jag handlat i Sverige. Mycket nöjd.
8000:- kan man ha roligt för, grattis.
 

nicdah

Aktiv medlem
Min Nikon Z6 kamera har fått konstiga fel, köpt från E-infinity.
De ber mig skicka in kameran på reparation här i sverige och så ska jag höra av mig till dem när jag vet konstnaden för reparationen.

Har skickat in kameran till Nikon, men ej hört från Nikon än. Det har gått runt 2 veckor.
Får man fråga vilka konstigheter din Z6 har ? Min är ett år nu men inte märkt några ännu !

/ Niclas
 
Nu har E-Infinity fått upp EOS R5 och R6.

R6 kostar 2539 euro (ca 26 063 kr) medan R5 går på 3999 euro (ca 41 050 kr).

Tyvärr är inte batterigreppet till R5, R6 eller de nya batterierna upplagda än.

För den som får dra moms skiljer det inte så mycket (jag kommer nog köpa mina R5 i Sverige eller från någon annan utländsk webshop än E-Infinity) men på RF-objektiven skiljer det desto mer, även om man drar bort momsen.
 

PMD

Aktiv medlem
Storbritannien har 20% moms medan Sverige har 25% så nog bör det skilja en del även för den som är momsregistrerad. Under förutsättning att man kan få ett momskvitto av E-infinity, förstås.
 

SuCane

Ny medlem
Det verkar vara lite blandade erfarenheter från att handla från E-Infinity, tänkte jag skulle dela min.
Beställde en Canon RF 85mm F1.2L USM den 27 Juli, och betalade med PayPal (som tur var). Efter ett par dagar så hade jag inte hört något från dem, så jag skickade ett mail och frågade om status. Dom svarade snabbt att det skulle ta 7 till 14 arbetsdagar att leverera objektivet.
Den 3 augusti fick jag ett svar att dom höll på att packa min order och jag skulle få ett trackingnummer inom 2 dagar.
Den 7 augusti hade jag fortfarande inte hört från dem så jag skickade ett mail och frågade om status. Dom svarade att objektivet skulle ha skickats den 6 augusti men att dom upptäckte att objektivet var skadat och det var det sista objektivet dom hade i lager. Dom frågade om jag ville vänta tills det kom in nya i lager eller om jag ville ha pengarna tillbaka. Jag svarade att jag ville vänta.
Mellan den 14 och den 25 augusti skickade jag några mail och frågade om status och fick alltid svaret att den fortfarande inte kommit in i lager.
Den 28 augusti fick jag ett automatiskt mail från deras website att objektivet var i lager igen. Jag kollade deras webshop och såg att objektivet gick att köpa igen. Jag sände dom ett mail och påpekade att jag sett att objektivet fanns i lager och frågade om dom skulle skicka det. Dom svarade "Sorry to let you know that it is still not in stock"...
Jag sände ett nytt mail och påpekade att jag sett att objektivet fanns i lager på deras webshop. Dom svarade att det var problem med deras webshop, att den inte fanns i lager och att dom skulle fixa felet på webshopen.
Den 31 augusti fanns objektivet fortfarande i lager så jag skickade ett mail och bad dom förklara varför dom inte skickat min order.
Den 2 september svarade dom "the lens is still not in stock", men inga svar kring varför deras webshop visade att den var i lager...
Efter den 2 september så slutade dom svara på mina mail.
Jag blev tvungen att ta hjälp av PayPal och starta ett "claim".
Idag så fick jag beslutet från PayPal att dom beslutat till min fördel och pengarna sänds tillbaka.
Så min erfarenhet är att man definitivt inte ska handla av E-Infinity...
 

Third eye

Aktiv medlem
Men fy vilken tråkig erfarenhet :-/ ungefär samma hände mig med EUglobal...saldo men ingen leverans och förhalning vid emailkontakt.
Men ta i trä tror det är 6 köp gjorda på E-infinity och varje gång har jag varit lite beredd på strul i stil med ditt...men jag har klarat mig och fått grejjerna på typ en vecka.
 

Ades

Aktiv medlem
Vissa objektiv och även kameror hoppar in och ur lager VÄLDIGT ofta.. Så just vissa produkter får man ta lagersaldot med en nypa salt..
 

Resistent

Aktiv medlem
Just nu skiljer det sig över 20000 kr på ett Sony A7RIV hus mellan Sverige och E-infinity - 46000 mot 25500 kr. Jag satt och funderade på att hoppa tillbaka till Sony FE när de lanserade A7C idag. Kollade runt lite och häpnade. Undrar varför det är så stor skillnad på just det huset? Många led i importen till Sverige? Huset kostar lite drygt 28000 kr i USA på B&H.

Det har funnits gråimport så länge jag minns, men detta är ju galet stor skillnad.
 

PMD

Aktiv medlem
Dyra mellanhänder är en trolig delförklaring, men den mesta skillnaden beror förmodligen på nåt slags frihandelsavtal mellan Storbritannien och Hong Kong.

USA har ingen moms, men olika delstater har försäljningsskatt som varierar i storlek. Är USA-priset du hittade med eller utan skatt?
 

lonian

Aktiv medlem
Får man fråga vilka konstigheter din Z6 har ? Min är ett år nu men inte märkt några ännu !

/ Niclas
Det var bara damm på "ögon" sensorn vid viewfindern. Så antar att man får hålla på rengöra den då och då. E-infinity betalade dock för rengöringen efter att jag bifogat kvitto från Nikon. Betalades in till mitt paypal konto.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vet inte hur man lyckas sälja exkl.moms till privatpersoner i eu såvida det inte skickas direkt från hk.
Inte så konstogt. HK och Storbritannien har historiska band och genom dessa kan Storbritannien importera utan vare sig moms eller tull till England. Då grejerna sedan redan befinner inom unionen, kan dom skicka vidare utan att tull och moms läggs till.

Själv väntar jag på leverans av ett Tamron 70 - 200/ 2,8 som jag beställde igår. Räknar med att det är här på tors/fre 😊. Utesluter inte att jag kommer att beställa ytterligare grejer från E - infinity innan England lämnar unionen, det gäller att passa på 😉.
 
Senast ändrad:

Resistent

Aktiv medlem
Dyra mellanhänder är en trolig delförklaring, men den mesta skillnaden beror förmodligen på nåt slags frihandelsavtal mellan Storbritannien och Hong Kong.

USA har ingen moms, men olika delstater har försäljningsskatt som varierar i storlek. Är USA-priset du hittade med eller utan skatt?
Jag har koll på att frihandelsavtalet är den stora grejen, men det verkar som om Sony är ovanligt dyra i Sverige ändå. B&H verkar i NY så de lägger på 8,875% sales tax om du handlar i butik eller bor i samma stat så ungefär 30500 kr. Fortfarande en bit till 46000 kr.

Ber om ursäkt för att jag går off-topic.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det var bara damm på "ögon" sensorn vid viewfindern. Så antar att man får hålla på rengöra den då och då. E-infinity betalade dock för rengöringen efter att jag bifogat kvitto från Nikon. Betalades in till mitt paypal konto.
Du vet att man kan ta av viewfindern på Z? Då är det väldigt lätt att göra rent ögonsensorn.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har koll på att frihandelsavtalet är den stora grejen, men det verkar som om Sony är ovanligt dyra i Sverige ändå. B&H verkar i NY så de lägger på 8,875% sales tax om du handlar i butik eller bor i samma stat så ungefär 30500 kr. Fortfarande en bit till 46000 kr.

Ber om ursäkt för att jag går off-topic.
Du kan ju inte räkna på amerikansk sales tax när vi betalar moms i Sverige, som är betydligt högre. Sedan gör det till saken att USD:n sjunkit mot SEK på senare tid, vilket ökat skillnaden. Det verkar även som att kameran prissänkts lite. Min upplevelse är också att priserna sätts ned en del luft för kampanjer, så periodvis är de ofta billigare än normalpriset. Man verkar generellt vilja hålla upp det senare och köra cashback, helgkampanjer o dyl istället för att hålla på och priskonkurrera sig till döds, vilket nog är naturligt med tanke på den förändring marknaden gått och går igenom.
 

Resistent

Aktiv medlem
Du kan ju inte räkna på amerikansk sales tax när vi betalar moms i Sverige, som är betydligt högre. Sedan gör det till saken att USD:n sjunkit mot SEK på senare tid, vilket ökat skillnaden. Det verkar även som att kameran prissänkts lite. Min upplevelse är också att priserna sätts ned en del luft för kampanjer, så periodvis är de ofta billigare än normalpriset. Man verkar generellt vilja hålla upp det senare och köra cashback, helgkampanjer o dyl istället för att hålla på och priskonkurrera sig till döds, vilket nog är naturligt med tanke på den förändring marknaden gått och går igenom.
Du har rätt ang skatten såklart. Men om man ser det ur konsumentens synvinkel spelar det inte någon roll. Sony borde fundera lite över det. Det är svårt att hålla ett varumärke premium eller ens trovärdigt, om det hela tiden urholkas av driftiga själar som handlar det billigare på annat håll. Konsumenterna handlar i allt större utsträckning globalt, internationell handel direkt till konsument ökar och har gjort så under lång tid.

Du har också helt rätt angående cashback, helgkampanjer och dylikt. Det är ju rabatter som distributören står för till skillnad från handlaren. Det tyder på att de är medvetna om problemet och att det mycket riktigt finns marginaler som klarar det.

Sidenote/nörderi: Detta är något som en hel del företag räknar med. Det var en stor grej under många år i marknadsföringsbranschen som jag verkar i. Det hölls långa och dyra seminarium om hur man skulle bli ett truly global brand och attrahera alla människor på samma sätt med samma argument i alla länder. Med det följer att man ligger i samma prisläge globalt, vilket gör att varumärken sänker och höjer sina priser i förhållande till skatter och annat för att kosta (ganska) likvärdigt överallt. Ibland gör man väl viss kompensation för inkomstnivåer, men eftersom US ligger högre i inkomst än Sverige borde kameran vara dyrare där isåfall. I detta fallet är min gubbgissning att Sony som typiskt japanskt toppstyrt företag kör en strategi i hela världen, men sen har de en stark USA-distributör som har mycket och säga till om och har sin egen strategi. Det finns nog också ett steg extra här i Sverige, typ det går via Sony UK eller liknande som PMD är inne på ovan. Således dyra kameror i Sverige.

Men jag vill ändå ha en (igen) ;-)
 
ANNONS