Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ok, och vad kom du fram till !?
Jag kom fram till det jag skrev i inlägg #1037 mest baserat på vad som står under första underrubriken i artikeln ("Tariffs"). Det bör innebära att den fria rörligheten för varor inom EU utsträcks till att inkludera UK.

Det återstår dock att se om avtalet medför några förändringar i Kong Hongs status som handelspartner med UK (relativt EU, alltså).
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Det bör innebära att den fria rörligheten för varor inom EU utsträcks till att inkludera UK.
Får hoppas att du har rätt.
Det återstår dock att se om avtalet medför några förändringar i Kong Hongs status som handelspartner med UK (relativt EU, alltså).
Kanske får du ta på dig uppgiften och bevaka den frågan och när du vet, redogöra det för oss här på Fs !? Det kommer sannolikt att uppskattas av många 😁😉.
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Det nya avtalet torde innebära frihandel, vilket knappast är samma sak som att vara en del av den inre marknaden, med EU-monsregler.

Så tyvärr blir det nog moms i destinationslandet, tror jag.

Jämför t. ex. EU vs Norge, eller Schweiz.

Citat
"The deal will not change Brexit Customs and VAT changes coming into place 1 January 2021, including customs, VAT and border checks, regulatory barriers and end of rules allowing many services to be sold across borders."

Jag är inte sakkunnig men har svårt att tro att UK får en annan nivå än andra länder med frihandelsavtal med EU.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det har du rätt i. Det blir inga tullar, men köparen måste betala moms i sitt eget land istället för i säljarens land som förut. (Lite förenklat).

Då är det nog kört för att handla billigt från E--infinity.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Orre

Avslutat medlemskap
Beställde en Canon EOS 5Ds den 9/12. Dom skickade den 11/12. Dök upp hos DHL 15/12. Fanns hos utlämningsställe 18/12. SÅ allt gick perfekt. Priset var Exakt som på websidan, ingen fraktkostnad, tull, moms eller annat. Totalt kostade den 13405:-, vilket är 47,8% av priset hos Cyberphoto just nu.

Så, jag är nöjd !
 

Gunnar D

Aktiv medlem

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Stämmer verkligen det !? Mig veterligen importerar väl E-infinity momsfritt till GB. Däremot tillkommer svensk moms när det anländer till Sverige, en kostnadsökning med 25 %.
Det bör absolut vara momsfritt till UK, har svårt att se att de skulle kunna hålla de priserna annars.

Värt att notera är att även med svensk moms blir sannolikt en hel del produkter ändå rätt prisvärda. Notera herrn ovanför som köpt en 5D S för 47,8% av priset i svensk handel. Den kostar fortfarande bara ca 60% av svenska butikspriset även med 25% svensk moms. Om det verkligen är så att svensk moms är det enda som tillkommer efter årsskiftet, men det står ju så.

Eos R5 på E-infinity inklusive växlingsavgift på köpesumman kostar å andra sidan bara ett par tusenlappar mindre än det svenska butikspriset om man lägger på 25% moms.

Kanske är det så att E-infinity har stor omsättning på produkter och därmed kan ligga lågt i pris på äldre produkter som 5D S då Canon säljer kvarvarande mycket billigare nu när de börjar närma sig slutet på sin livslängd som modell? Medan svenska butiker kanske sitter på hyllvärmare de köpte in dyrt när de var nyare och därför inte kan släppa för i närheten av samma ex moms-priser som E-infinity?

Medan med t ex R5 så tar även E-infinity i princip motsvarande samma rekommenderade listpris som i Sverige med skillnaden att man klarade momsen före årsskiftet. Och att de har R5'or att leverera förstås, det har ju ingen svensk butik vad jag vet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tråkigt att möjligheten stängs, men ändå glad att jag han göra switchen från Canon till Sony lite mindre svidande. Jag missade egentligen bara 200-600:an som jag hade lite sug på.
Nu är det tillbaka till begagnat-marknaden för min del, eller "turistköpa" och få det att se begagnat ut i tullen om man vill ha nått. Dock har de inget utlämningsställe så man måste i så fall känna en bulvan i UK 😉
 

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Idag kom äntligen mina grejer. Fram tills igårkväll stod allt hela stilla sedan tidigt i december. Igår började det röra på sig i England och i morse låg det hos ombudet i Malmö 😁Screenshot_20201230_124606.jpg
 

Modelle

Aktiv medlem
On Sun, Jan 3, 2021 at 11:38 PM E-Infinity Store Message <msg@e-infin.com> wrote:
Hello!
What are your thoughts after Brexit? Will you relocate your business from the UK to retain your EU customers!

My best regards, Åke Bergqvist Sweden!
Hi Åke,

Thank you for your email.

No worries, we'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse from the 1st of January so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity
 

Ades

Aktiv medlem
On Sun, Jan 3, 2021 at 11:38 PM E-Infinity Store Message <msg@e-infin.com> wrote:

Hi Åke,

Thank you for your email.

No worries, we'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse from the 1st of January so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity
Intressant, någon som beställt efter årskiftet får gärna delge sig av sina erfarenheter..
 

Third eye

Aktiv medlem
Här har jag gärna fel, med det lär väll momsas ändå, går ju inte ducka för längre. De kan ha lagret varsomhelst egentligen, det är bara tullen som skippas, vilket iof är bra men knappast lika fördelaktigt som det var fram t.o.m urträdet.
 

Modelle

Aktiv medlem
SKATTEVERKET:

Särskilda regler för handel med Nordirland
I samband med utträdesavtalet har ett protokoll upprättats om samarbetet mellan Storbritannien, Nordirland och Irland. Protokollet ska tillämpas från och med övergångsperiodens utgång.

Protokollet innebär att Nordirland även efter övergångsperiodens utgång ska betraktas som ett EU-land vid handel med varor mellan Nordirland och EU. Handel mellan beskattningsbara personer med varor som transporteras till eller från Nordirland ska behandlas som unionsintern försäljning respektive unionsinternt förvärv. Observera att handel med tjänster inte omfattas av protokollet. Det innebär att Nordirland ska behandlas som ett land utanför EU vid handel med tjänster mellan ett EU-land och Nordirland.

Protokollet innebär även att EU:s regler om återbetalning av mervärdesskatt kommer att gälla i och för Nordirland efter övergångsperioden i den utsträckning mervärdesskatten avser förvärv av varor eller importerade varor.
 

Ades

Aktiv medlem
Här har jag gärna fel, med det lär väll momsas ändå, går ju inte ducka för längre. De kan ha lagret varsomhelst egentligen, det är bara tullen som skippas, vilket iof är bra men knappast lika fördelaktigt som det var fram t.o.m urträdet.
Nåja, om det är inom EU så är det är väl handlaren som ska se till att moms betalas vad jag förstått.. Och om det inte är moms från handlaren så är det upp till köparen att anmäla att man vill betala moms, men det är ju mer eller mindre frivilligt..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nåja, om det är inom EU så är det är väl handlaren som ska se till att moms betalas vad jag förstått.. Och om det inte är moms från handlaren så är det upp till köparen att anmäla att man vill betala moms, men det är ju mer eller mindre frivilligt..
Eh?
Du menar att det är frivilligt att betala skatt?
jag skulle tro att skatteverket inte delar din syn på saken.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag läser det som att det verkar vara ok att handra ifrån e-infinity då de har varuhus i Nordirland där de hädanefter kommer utgå ifrån istället från Storbriannien. Dvs det blir som vanligt att handla från dom.
Inget extra utöver det som står på hemsidan tillkommer.

/Stefan
 
ANNONS