Annons

E-ttl med Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
En sak som jag har undrat över en tid.
När man kör en blixt med E-ttl skickar den ut en förblixt, ljusmätaren mäter av ljuset och rätt ljusmängd räknas ut för vidare exponering.

Vad händer om man har omnibounce på kameran. Ljuset dämpas en del, den beräknade ljuset som i sin tur släpps iväg kommer också att dämpas. Känner blixten av på något sätt att av detta och krämar på mer. Visserligen mäter den en svagare ljus vid förblixten och kompenserar därefter med mera ljus, men är denna ökning rätt i förhållande till den ljusdämpning som omnibouncen åstakommer.

Förstår ni hur jag menar?
Jag krånglade till det en hel del
/Robban

TTL

TTL fungerar som så att den mäter genom objektivet, alltså Thru The Lens (som det står för) ttl´n gör att blixteb belyser målet ända tills kameran säger att nu räcker det och precis DÅ stänger blixten av ljuset.
Det vet jag.
Hängde du med?

Mindre säker på omnibouncern, troligtvis blir det väl så att kameran ser till att blixten daskar på till ljusmängen är tillräcklig för att en "korrekt" exponering skall uppnås.
Ljuset blir bara mjukare eftersom omnib´n är Väldigt matt i sig.

Rätta mig nån om jag har fel.

Mvh Mats

Den mäter ju på samma sätt med som utan Omnibounce och skyfflar på blixtljus tills kameran säger stopp eller tills blixtens ork tar slut. Orken (styrkan/ledtalet) hos blixten minskas drastiskt med Omnibounce.

Enligt Lumiquest som gör Omnibounce får man dela ledtalet med 2.5 när man har en sådan monterad.
Resultatet blir bra men räckvidden kortas alltså.

Re: TTL

mazz skrev:
TTL fungerar som så att den mäter genom objektivet, alltså Thru The Lens (som det står för) ttl´n gör att blixteb belyser målet ända tills kameran säger att nu räcker det och precis DÅ stänger blixten av ljuset.
Det vet jag.
Hängde du med?

Mindre säker på omnibouncern, troligtvis blir det väl så att kameran ser till att blixten daskar på till ljusmängen är tillräcklig för att en "korrekt" exponering skall uppnås.
Ljuset blir bara mjukare eftersom omnib´n är Väldigt matt i sig.

Rätta mig nån om jag har fel.

Mvh Mats

Tack Mats och Patrik

Jo hur TTL fungerar är jag med på. Ljuset reflekteras från filmen mot en ljusmätare (sensor) som mäter av den mängd ljus som träffar filmytan, den ger iväg en signal för att stänga slutaren då tillräckligt ljus har träffat filmen.

Jag har insförskaffat en blixt med E-TTL där förblixten (ingen förblixt vid vanlig TTL) mäts av med kameran "yttre" exponeringsmätare som har 21 zoner (EOS-3 i detta fallet) dvs en långt mer avancerad exponeringsmätare än den sensorn som mäter reflektionen från filmen vilket är poängen med just E_TTL. Vad jag inte visste var att den verkliga blixten (ej förblixten utan den beräknade blixten) sedan mättes av med den inre (lilla) sensorn. Det jag var tveksam över var om kameran beräknade rätt värde då omnibouncen användes (vid förblixten).

Tack för era svar

Senast ändrad:
Testa...

Nä allvarligt. Man skulle ju kunna tänka sig att det inte var ett linjärt förhållande på mängden ljus omnibouncen släpte igenom i förhållande till tid. I så fall skulle nog E-TTL funktionen räkna fel.
Är mycket tveksam till detta, antagligen är det nog ett linjärt förhållande och E-TLL'n räknar nog helt rätt.

Jag är inte 100% säcker på detta men som jag har förstått det så mäter inte kameran det verkliga blixtljuset vid E-TTL fotografering. Speciellt inte på på digitalkameror där "vanlig TTL" inte finns implimenterad.

Re: Re: TTL

Blev lite rörigt det här, får se om jag kan tillföra nåt utan att röra till det ännu mer...

Robert_B skrev:
Tack Mats och Patrik

Jo hur TTL fungerar är jag med på. Ljuset reflekteras från filmen mot en ljusmätare (sensor) som mäter av den mängd ljus som träffar filmytan, den ger iväg en signal för att stänga slutaren då tillräckligt ljus har träffat filmen.

Sensorn skickar inte en signal till kameran & säger åt den att stänga slutaren utan skickar signalen till blixten & säger till den att det räcker, mao den bestämmer blixtens brinntid.

Robert_B skrev:

Jag har insförskaffat en blixt med E-TTL där förblixten (ingen förblixt vid vanlig TTL) mäts av med kameran "yttre" exponeringsmätare som har 21 zoner (EOS-3 i detta fallet) dvs en långt mer avancerad exponeringsmätare än den sensorn som mäter reflektionen från filmen vilket är poängen med just E_TTL. Vad jag inte visste var att den verkliga blixten (ej förblixten utan den beräknade blixten) sedan mättes av med den inre (lilla) sensorn. Det jag var tveksam över var om kameran beräknade rätt värde då omnibouncen användes (vid förblixten).

Tack för era svar

Detta låter främmande för mig men stämmer säkert i Canons fall. Jag vill dock oberoende av vad du menar påstå att E-TTL eller exempelvis min Minoltablixts variant grejar allt vad Omnibounces heter galant. Ang förblixten så påverkas den ej negativt av bouncern.

martinh skrev:
Jag är inte 100% säcker på detta men som jag har förstått det så mäter inte kameran det verkliga blixtljuset vid E-TTL fotografering. Speciellt inte på på digitalkameror där "vanlig TTL" inte finns implimenterad.

Jag har en D7i som har TTL med förblixt + Minoltas avancerade ADI-TTL implimenterat...

Jag är inte så hemma på vad E-TTL står för eftersom jag kör Minolta som använder sig av andra fackuttryck, kan det vara så enkelt att E står för förblixt? Sedan så är det som du säger Martin att kameran inte mäter det verkliga blixtljuset utan just förblixtens reflektion, om man inte kör ADI förstås, då beräknas även avståndet till skärpeplanet, eller Canon som enligt Robert även mäter det verkliga blixtljuset, pust...

Mvh/Larsa som förmodligen rört till det ännu mer..

martinh skrev:

Javisst sjutton, de digitala har ingen "filmyta" som man kan mäta mäta reflektionen mot därför fungerar endast e-ttl på dessa.

Det är nog som du säger Martin, om inte ett direkt linjärt samband så iallafall något proportionellt bör finnas. Konstigt att man väljer att kalla det TTL?

TTL har egentligen inte något med blixt mätning att göra, det betyder bara att man mäter ljuser genom linsen. Att man använder det i blixt sammanhang speciellt beror på att tidigare så mätte man blixtljuset med en sensor ovanpå. När olympus sen kom med sin mätning från filmplant så kallade man det bara TTL inte blixt-TTL vilket vore det mest logiska.

Här är en bra sida om man vill lära sig mer om EOS blixtar.
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Vid TTL (Minolta) så skickar blixten ut en förblixt som mäts i kameran genom linsen varvid kameran säger åt blixten hur lång brinntid den ska ha (hur mycket ljus den ska portionera ut).

Vid ADI görs samma sak men kameran lägger även in en beräkning på avståndet, där skärpan ställs. Förblixtens reflektion samt avståndet beräknas varvid kameran ger blixten en signal om lämplig brinntid.

ADI ska enligt Minolta ge bättre exponeringar vid motiv med stora mörka eller ljusa ytor där reflektionen annars skulle kunna lura kamerans ljusmätare. Detta stämmer hyfsat med mina tester fast kanske inte är så revolutionerande som Minolta vill påstå, skillnaden är nämligen ganska så liten. Jag använder dock alltid ADI.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto