Annons

EF 100mm/2.8 Macro USM + Sigma EX 1,4x APO?

Produkter
(logga in för att koppla)

qvirre

Aktiv medlem
Hej, någon som vet om Canon EF 100mm/2.8 Macro USM passar tillsammans med Sigma EX 1,4x APO telekonverter?

Har ett Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO som jag tänkte använda med 1.4x men det skulle vara kul/bra om det även passade mitt macro. Om det inte skulle passsa med sigmas konverter vad finns det för alternativ som passar båda objektiven? Hur står sig kvalitén mot sigmas?

/Daniel

Vad skulle poängen vara att använda 1.4x på ett 100/2.8 när du ändå har ett 100-300/4 ??

Nej, Sigma EX 1,4x har utstickande linser och passar enbart vissa längre objektiv. Likadant är med Canons telekonvertrar.

Kenkos fungerar däremot. Du kan också sätta en tunn mellanring mellan objektivet och konvertern.

Vad kan man förvänta sig för kvalite med Kenko? Någon som har länk till jämförelse eller kanske egen erfarenhet?

Jag prioriterar nog hellre bra kvalite med telet än bättre macro, så kanske det är bäst med sigmat endå.

Är du bara ute efter hög förstoringsgrad, så är problemet löst med en 12mm mellanring. Då är det inga problem att montera på en konverter. Du får ju då dessutom ytteligare lite bättre förstoringsgrad. Men du får ju bara fokus i närområdet.

Jeppe skrev:
Är du bara ute efter hög förstoringsgrad, så är problemet löst med en 12mm mellanring. Då är det inga problem att montera på en konverter. Du får ju då dessutom ytteligare lite bättre förstoringsgrad. Men du får ju bara fokus i närområdet.

Ja det låter ju onekligen som det bästa alternativet. Då får jag kvaliten med sigmat och möjlighet till ökad förstoring med macrot. Det får nog bli så om ingen har mer/bättre input vad det gäller Kenko.

Kenkos Pro300-serie har ganska gott omdöme. Tydligen samma konverter som tamron SP och Soligors Pro-serie. Men jag skulle tro att Sigmat mår allra bäst av en Sigma..Precis som Canon mår bäst av en Canon..

Jag användser Sigmas 1,4 med Canons 100 macro inget problem funkar kanon. Använder oftast den kobinationen för att komma åt lite bättre. Smidigt och bra. Har även ett 180/3.5 men det får ofta ligga hemma.
Använder även en 12 mm mellenring ibland det blir en bra kombination, rekommenderas.

//JAn

Nu blev jag lite förvirrad. Olle säger att det inte funkar medans Jan säger att han använder kombinationen utan problem? Finns det tillfällen då det inte funkar eller vad gäller?

Det är möjligt att Sigmas EX 1.4x passar, eftersom den inte skjuter ut lika mycket som Canons gör. EF 100/2.8 Macro USM har lite plats, då bakre elementet sitter insjunket en bit, men inte så långt så att Canons extendrar går att använda. Eller så var det för att Canons extendrar har lite större diameter på linspaktet och det är det som tar i.. minns inte riktigt.
Men Jan säger ju att han använder det, så då funkar det nog ;)

Ok, får bli att beställa och pröva helt enkelt, går ju alltid att köpa till mellanring om de skiter sig.

qvirre skrev:
Ok, får bli att beställa och pröva helt enkelt, går ju alltid att köpa till mellanring om de skiter sig.

Du kan lungt köpa det jag har Sigma 1.4 EX som jag ofta använder till 70-200 /2,8 samt 100 macrot.

Jan

ANNONS
Götaplatsens Foto