Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 17-40/4l

Produkter
(logga in för att koppla)

joppepp

Ny medlem
Är lite sugen på ett nytt objektiv till min 40D och har spanat in Canon EF 17-40/4L. Jag fotar sällan med tele och känner att jag skulle vilja komma upp lite i skärpa och färgåtergivning från kitobjektivet jag fick med kameran (EF 17-85/5.6 IS). Kan detta vara rätt objektiv för mig? Någon som äger detta (tillsammans med 1.6x hus) och kan ge lite synpunkter?

Hej!
Har den gluggen sedan några år, är helnöjd. Den är snabb i fokusen, ger fina kontraster och färger och god skärpa.
Det den brukar kritiseras för är den inte är snorskarp ute i kanterna. Detta märker man dock inte av på en 1,6X. Jag är kaxig nog att säga att man inte heller ser det på en ff-kamera om man inte gör riktigt stora förstoringar.
En annan "nackdel" är motljusskyddet som tillhör den. Det är ganska stort och uppseendeväckande plus att det lossnar ganska lätt. Jag kan inte påstå att jag besvärats av det, men så är det i alla fall. Det finns ett annat skydd som passar, minns inte vilket det är.

Du bör ju tänka på att du tappar en hel del brännvidd i det övre området jämfört med det du har idag, närmare bestämt 45 mm. Du har inte heller någon IS i 17-40, men det är ingenting jag saknar i alla fall. Man klarar sig bra utan i de brännvidderna.

Mina cent.

/Arne

Tycker 17-40 är mycket bra. Det enda är som Arne nämner att motljusskyddet gärna vrider sig. Eftersom jag kör det på en 5D så blir det svart i hörnen. Nu har jag lärt mig att alltid först till att motljusskyddet sitter rätt innan jag fotar.
Skärpan på mitt ex är helt OK också i hörnen. Har fotat tegelväggar och testat i annan tråd här på Fotosidan. Tycker att objektivet är mycket valuta för pengarna.
Du kan se resultatet här:
http://matsalm.smugmug.com/gallery/4801654_WcwLR#285262091_PwKCX

Ljussvagt är det också, men som sagt hygglig skarpt och bra AF. Använd INTE orginal motljudskydd på det till en crop kamera - det är bra sätt att förstöra prestandan helt - välj EW-83D II istället så gör det nytta som motljusskydd.

Jag har använt detta objektiv rätt mycket tidigare, men tröttnat på det - F4 är för dåligt på en crop vid dessa brännvidder för min typ av fotografering. Överväg att skaffa ett annat 2,8 i stället om du ändå skall använda objektivet till en crop kamera.

AF är tyst och bra.
Det är skarpt mellan 5,6-11
Det ger fina färger

Mitt favorit och standardobjektiv till min 40D, kan inte annat än att rekommendera det. Skarpt, snabb o tyst AF, färger/kontrast, byggt som en stridsvagn/L-optik. Och ingen vinjettering på en cropkamera, kanske inte på FF heller efter att läst ovan. Bländare F4 stör mig inte det minsta!
Det är ett jättelyft från kit-objektivet! Köpte detta som mitt första "riktiga" objektiv efter kit gluggen till min 350D som jag hade då. Har nu haft det i min ägo i snart två år.

ANNONS
Götaplatsens Foto