Annons

Ef 200/1.8l Usm

Produkter
(logga in för att koppla)

MikaelKreutz

Aktiv medlem
Någon som vet om det kommer komma en ny verision med IS? Nästan omöjligt att få tag på de begagnade. Dyker upp på eBay då och då men de skickas endast inom USA och Kanada. Nikon har ju sin 200/2, känns lite surt att Canon inte producerar detta mästerverk längre.

Postade just i en annan tråd att jag tror en 200/2L IS är på gång.

Känns som det är lite glapp där just nu:
50/1.2
85/1.2
135/2
- 200/2.8
300/2.8
400/2.8
500/4
600/4

Alla förutom 200/2.8 känns som extremt ljusstarka objektiv, och trots att 200/2.8 är ett bra objektiv är det helt klart den svagaste länken i kedjan av gluggar.

200/2.8 är också det enda objektiv av ovanstående där man kan få samma mm och bländare i ett zoomobjektiv (70-200/2.8).

Neeehh. jag vantar garna lite langre pa ett 200 1.8 eller 2.0 IS, maste fa 135 2 och 300 2.8 IS in i budgeten forst!

Men annars sa ar det ju ratt intressant. Det borde ju komma lite fler fasta objektiv tycker jag ocksa. Kanske ett 35 1.2.

Nej, det är det nog ingen som vet. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det ligger och sneglar bakom nästa dörr..

Men frågan är ju om ett ev EF 200 f/2L IS USM har samma kvaliteter som sin föregångare som ju är en legend bland objektiv. Priset blir nog en intressant sak.. vad tror ni ? (30kkr?)

Jag kommer nog aldrig att köpa det hur som helst så priset spelar noll roll..

MVH Niclas,

Jag funderar på att köpa ett begagnat 200/1,8. Jag har inte lagt något bud än. Vad tycker ni är ett rimligt pris på en välanvänd (repor på färg och motljusskydd) 200/1,8? Finns det att få tag på begagnat i Sverige eller måste jag importera?

Svårt att hitta,, mycket svårt.

Dessa objektiv har skjutit i höjden och har observerat ett antal på ebayauktionerna som gått för långt över 35000 omräknat till svenska kronor. Hittar du ett i sverige så är det inte säkert att det betingar lika högt pris men över typ28000 år du nog räkna med om det är i riiiiktigt fint skick. I riktigt slitet skick så kan priset nog ramla ned mot 15000 kanske :)

MVH Niclas,

Det jag är intresserad av är, som sagt, välanvänd (mycket märken på objektivet och motljusskyddet). Linsen är dock i perfekt skick. Han vill ha ca 2700 euro för det.

Ahaa, det låter inte som ett onormalt pris.
Var det inte Mikael Fröderberg som köpte ett för typ ett år sedan?,, kanske fråga honom om råd?

Värt att betänka är att det gå vaaaaga rykten om att Canon jobbar på en ersättare.. kanske är det bara önsketänkande som flödar.

Ngt annat som är värt att tänka på är att Canon inte producerar reservartiklar till dessa objektiv längre och det är ju surt om det händer ngt med obektivet.. om det inte kan trixas till alltså!!

Jag har själv ägt 300 2,8L USM som hade problem med fokuslamellerna. Alltså signalöverföringen till AF,en. Också i 200 1,8 så har du detta elektroniska led som omvandlar din manuella fokusering till motorn som styr linserna.. När detta sviktar så är du låst både med trasig AF och MF,,
Jag lämnade in mitt tele för detta och fick till svar att detta säkert kommer att återkomma om det en gång har upptsått.

Jag rekommenderar alltså dig att ta reda på om objektivet haft sådana eller liknande problem.

Jag hade hellre köpt ett objektiv som aldrig varit på service, som fungerar som det skall. Har det varit på service så vet man ju inte vad som kan uppstå efter justeringarna eller hur det egentligen mår. Det som puttrar på tycks puttra vidare.. liksom med Toyotas "Carinabilar" från mitten av -80talet.. många har väl rullat 100 000mil utan stora problem.. och de bilar som haft problem från början gick en relativ snabb död i möte.

MVH niclas,

Jag hade använt mig av Paypal eller liknande. Då godkänner du elle runderkänner du varan när du har fått den i händerna. När du godkänner så ramlar pengarna över till säljaren. Jag har använt en svenska varianten payson och det har fungerat ypperligt. Men alla gillar inte dessa betaltjänster, inget är iditosäkert,,

MVH Niclas,

Jo det var Fröderberg som använt det för konsertfoto bl a. Jag funderade på det, men kom fram till att pris och vikt (ev även storleken) gjorde det svårmotiverat för mig, och inte minst att det är svårt att få tag på. Monopod är inte ett alternativ vid konsertfoto/svagtljusfoto (för mig), det blir inte tillräckligt flexibelt för att fånga tillfällen.

Har handlat en del på ebay.co.uk och betalar med Paypal som fungerar som en kortläsare på internet. Du anger uppgifter om ditt visa/mastercard och pengarna dras från ditt konto när du trycker på betala. ingen håller pengarna tills du får varan utan säljaren får klirr i kassan direkt. Får du ingen vara går det dock gnälla och få tillbaka pengarna på något vis.

sist jag pratade med en representant för Canon fick jag rådet att absolut inte köpa en 200/1,8 eftersom det inte skulle finns några reservdelar alls till den - dvs. börjar den strula skulle det vara kört

några tankar kring det? finns det delar att få tag på och verkstäder som kan ordna ett begagnat 200/1,8 om det skulle behövas?

Blev inget nytt 200 i samband med 40D releasen. Synd. Skulle vara värdefullt att veta om det kommer någon ny verision innan man ger sig ut på jakt efter en begagnad.

Någon som har tips på vart man kan hitta ett begagnat 200/1,8? Jag har bestämt mig för att inte importera det jag har kollat på eftersom det hade för mycket slitage för det priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto