Ola_H skrev:
Det är oerhört svårt - för att inte säga omöjligt att säga vilket av 24-70 och 24-105 som kommer passa dig bäst. Annorlunda uttryckt: inte ens om du fick prova båda under en tid skulle du har lätt att välja.
I mitt tycke är står valet främst mellan 2,8 och 4+IS. Skillnaden mellan 70mm och 105mm ser jag mer som en extra bonus (som iofs kan vara värd en del om du ofta endast tar med dig kameran med ett monterat objektiv). Å andra sidan går det ju alltid att beskära lite.
Att dömma av dina bilder fotar du inte så mycket rörliga motiv. Då skulle jag nog fundera på 24-105 i alla fall. IS är trots allt en välsignelse i många situationer. Jag har inte använt den själv, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten (har själv 24-70). Om jag tittar på mina egna bilder är det dock fler som blivit dåliga pga lite skakningoskärpa än sådana som blivit dåliga för inte objektivets maxskärpa räckt till.
Om du tänker ta mycket porträtt blir dock möjligen 24-70 mer intressant igen. 4 räcker ofta ganska långt för att få "normalt kort" skärpedjup i 70-läget men i andra ändan blir det helt enkelt väldigt mycket skärpedjup, speciellt med en 1,6x-kamera. Men å andra sidan kostar väl 24-105:an lite mindre så du komemr snabbt kunna spara ihop till en ljusstark vidvinkel ala 28/1.8 om du skulle vilja ha den effekten.
Som du märker och som jag menade i böjan går det att vrida och vända på alla argument. Kanske kan man sammanfatta det som att 24-105 troligen är en bättre allround-sitta-på-kameran-nästan-jämt-glugg som man möjligen kompletterar med en fast 50, 35 eller 28 medan 24-70 är en glugg för den som vill klara sig utan fast vidvinkel/normal.
Hoppas 80-200:an funkar bra, förresten.