Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EF 24mm f/1.4L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

dazzel

Medlem
Hej,
Jag har en fråga ang detta objektiv ?

Jag har funderat på att byta ut många av mina zoom-gluggar och satsa mer på fasta gluggar, den enda jag ska ha kvar med zoom är min 70-200/4L is, den gör jag aldrig mig av med.

Jag använder idag en 17-40/4L som vidvinkel, men har börjat snegla lite på 24/1,4L, den kostar en slant men jag tycker att brännvidden passar mig bra och så är den väldigt ljusstark. Är det någon som har nån erfarenhet av detta objektiv ??
Jag fotar idag med en Canon 40d !!

Hör av er
MVH
/Calle

Med 17mm får du fortfarande vidvinkel, 24mm ger en bildvinkel motsvarande ca. 38mm på 40D. Närmar sig normal alltså.

Vad är det som hindrar att man fotograferar med fasta objektiv så länge det passar och sen har zoomar som man tar till när det passar bättre?

Hej,
Jag har en fråga ang detta objektiv ?

Jag har funderat på att byta ut många av mina zoom-gluggar och satsa mer på fasta gluggar, den enda jag ska ha kvar med zoom är min 70-200/4L is, den gör jag aldrig mig av med.

Jag använder idag en 17-40/4L som vidvinkel, men har börjat snegla lite på 24/1,4L, den kostar en slant men jag tycker att brännvidden passar mig bra och så är den väldigt ljusstark. Är det någon som har nån erfarenhet av detta objektiv ??
Jag fotar idag med en Canon 40d !!

Hör av er
MVH
/Calle
Man kan ha massor av tankar angående 24mm 1,4 och 35mm 1,4 huruvida dessa räcker till jämfört med zoomar typ 17-40mm 4,0, 17-55mm 2,8, 24-70mm 2,8 för att nämna några. Hade som dig ett 17-40mm 4,0 som är ett utomordentligt skarpt objektiv redan på bl. 4,0 på en 20D men ändå räckte det inte till mestadels för mig i vissa situationer/tider. Det fick bli en 5D och 35mm 1,4 istället och fastän jag missade många fotosituationer (pga.ingen zoom) vill jag ändå påstå att jag fick mera nytta av 35:an i.o.m. det dåliga ljuset som uppstod för mig. Nu vetjag inte vad du tänkt att fotografera men kanske är en 16-35mm 2,8 ett för litet steg från 17-40mm 4,0 för dig och därav 24mm 1,4. En annan viktig aspekt förutom att objektivet är ljusstark är att objektivet ger mkt kort skärpedjup som gillas av iallafall mig. En 24mm 1,4 på 40D får antas likna en 35:a på 5D brännviddsmässigt och borde ochså ge fina, skarpa bilder då inte den dåliga delen(kanterna) av 24:an stör. Mvh Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto