Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 28-70 Reparation.

Produkter
(logga in för att koppla)

Perkka

Medlem
Canon slutade att sälja den gluggen 2002 och numera reparerar inte Canon RCC den, mitt objektiv har gått i backen och zoomen slutade fungera. Jag lyckades dock få zommen till att fungera och går rätt så smidigt igen.
Däremot vad jag märkte nu när jag skulle testfota var att bilderna inte blir skarpa (det är inte fokusfel) utan bilderna blir softa. Skulle tro att något linselement ligger lite snett i gluggen. Bäst skärpa har jag ute i vänsterkanten och bokeh'n kommer inte jämnt åt alla håll utan kommer in ifrån vänsterkanten.

Så min fråga. finns det någonstans som de fortfarande reparerar lite äldre objektiv.
 
Canon slutade att sälja den gluggen 2002 och numera reparerar inte Canon RCC den, mitt objektiv har gått i backen och zoomen slutade fungera. Jag lyckades dock få zommen till att fungera och går rätt så smidigt igen.
Däremot vad jag märkte nu när jag skulle testfota var att bilderna inte blir skarpa (det är inte fokusfel) utan bilderna blir softa. Skulle tro att något linselement ligger lite snett i gluggen. Bäst skärpa har jag ute i vänsterkanten och bokeh'n kommer inte jämnt åt alla håll utan kommer in ifrån vänsterkanten.

Så min fråga. finns det någonstans som de fortfarande reparerar lite äldre objektiv.

Intervision är ju auktoriserad Canonverkstad så varför inte kolla med dem? http://www.intervision.se/
 
Har man en bra drulleförsäkring kan det löna sig att laga det då jag tvivlar på att F-bolaget går med på att ersätta det med 24-70 och det har nästan inget ersättningsvärde p g a ålder. Det verkar decentrerat f u ev andra skador. Är något linselement sönder (det ser man) så är det nog kört. På Canon RCC har jag för mig att centrering går på några tusen då det är ganska arbetsintensivt. Å andra sidan går det att laga och kan centreras rätt kanske det blir skarpare än på länge. Det är ju sällan ett objektiv är rätt centrerat från fabrik.
 
Jag kommer att inhandla ett 24-70 imorgon (hoppas den är lika skarp som mitt 28-70 var) men vore trevligt med en backupglugg.
Mitt 28-70 ör nog tveksamt om den blir skarpare än innan då de på Canon RCC till och med påpekat att det var väldigt skarpt när jag hade inne det på fokuskalibrering för 2-3 år sedan. Underbar glugg men mycket trist att den gick i backen.
 
ANNONS