Annons

EF 300/2.8 L jämfört med EF 300/4 L eller EF 200/2.8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
R5 och första versionen av 300/2,8 utan is funkar kanon. Min 300:a fyller 30 år i år :). Af och skärpa och kamerans inbyggda bildstabilisering fungerar bra. Det måste vara ett av världens skarpaste objektiv.

De gamla objektiven har fått ett lyft med de här nya kamerorna. Använder även gamla ef 50/1,2 och 85/1,2. Skärpan sitter perfekt (behöver inte bekymra sig över bak/frontfokus) och stabiliseringen i huset jobbar tyst och bra.
Häftigt att det kan fungera så pass bra, dvs bättre än på de bästa dslr. Jag hann aldrig testa på spegellöst.
Det är dock upp till var och en att bedöma vad som är gott nog. I direkt jämförelse får du troligen ännu bättre af/stabiliseringsprestanda med de nyare versionerna, men för vanliga dödliga låter det som att pengar kan sparas 😃👍. Jag har grym 300 2.8 abstinens efter att jag sålt mitt ver1 med is.
 

Rolle90

Medlem
Häftigt att det kan fungera så pass bra, dvs bättre än på de bästa dslr. Jag hann aldrig testa på spegellöst.
Det är dock upp till var och en att bedöma vad som är gott nog. I direkt jämförelse får du troligen ännu bättre af/stabiliseringsprestanda med de nyare versionerna, men för vanliga dödliga låter det som att pengar kan sparas 😃👍. Jag har grym 300 2.8 abstinens efter att jag sålt mitt ver1 med is.
Det verkar vara en vanlig känsla för de som valt att sälja ;)
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett mindre dilemma som inte har särskilt stor betydelse men ändå.
Man kan inte stänga av IS i objektivet och samtidigt ha igång IBIS i R5.
Antingen är IS igång både i hus och objektiv eller är det helt avstängt.
Det innebär att med 300 2,8 IS version 1 så jobbar objektivets IS på väldigt länge när det är aktiverat, surrar och käkar förmodligen batteri lite i onödan. Kanske tar det tid lång tid för stabiliseringen att hitta rätt läge. Det hade varit bra om man kunde aktivera IBIS separat men det går alltså inte.
Med version II av objektivet lär man inte ha detta problem eftersom IS fungerar bättre.

300 2,8 IS. f 2,8 "Zelda"
(Jag behöver inte nämna att skärpan är rakbladsvass)_38A8318_2_bakgrund_H720.jpg
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Ett mindre dilemma som inte har särskilt stor betydelse men ändå.
Man kan inte stänga av IS i objektivet och samtidigt ha igång IBIS i R5.
Antingen är IS igång både i hus och objektiv eller är det helt avstängt.
Det innebär att med 300 2,8 IS version 1 så jobbar objektivets IS på väldigt länge när det är aktiverat, surrar och käkar förmodligen batteri lite i onödan. Kanske tar det tid lång tid för stabiliseringen att hitta rätt läge. Det hade varit bra om man kunde aktivera IBIS separat men det går alltså inte.
Med version II av objektivet lär man inte ha detta problem eftersom IS fungerar bättre.

300 2,8 IS. f 2,8 "Zelda"
(Jag behöver inte nämna att skärpan är rakbladsvass)Visa bilaga 166298
Det ”problemet” slipper man med första modellen 😃
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Ett mindre dilemma som inte har särskilt stor betydelse men ändå.
Man kan inte stänga av IS i objektivet och samtidigt ha igång IBIS i R5.
Antingen är IS igång både i hus och objektiv eller är det helt avstängt.
Det innebär att med 300 2,8 IS version 1 så jobbar objektivets IS på väldigt länge när det är aktiverat, surrar och käkar förmodligen batteri lite i onödan. Kanske tar det tid lång tid för stabiliseringen att hitta rätt läge. Det hade varit bra om man kunde aktivera IBIS separat men det går alltså inte.
Med version II av objektivet lär man inte ha detta problem eftersom IS fungerar bättre.

300 2,8 IS. f 2,8 "Zelda"
(Jag behöver inte nämna att skärpan är rakbladsvass)Visa bilaga 166298
Blir det någon skillnad om du sätter på "ekoläge" i R5:an?
 

Olof R

Aktiv medlem
Jag återupplivar denna gamla tråden och ställer frågan

EF 300mm 2.8L USM eller 2.8L IS USM

Man sparar ju rätt mycket pengar på att välja bort IS'en - men hur skiljer sig skärpan mellan generationerna?
En skillnad mellan modellen utan IS och de med IS är att den utan IS har "drive by wire" då man fokuserar manuellt. D.v.s. fokuseringen sker m.h.a. autofokusmotorn även då man fokuserar manuellt. Lägger autofokusmotorn av kan man alltså inte fokusera alls med modellen utan IS. Om detta är viktigt eller inte är en annan fråga men det är i alla fall bra att känna till
 
ANNONS