Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-500 DG Super (I eller II?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Det är visserligen ingen Canonpryl men den ska användas till en Canon.
Jag har på senare tid funderat på om det är lönt att uppgradera till den nya "DG Super II".
Ju mer jag letar desto mindre tyder på att det ens finns en sådan blixt...
inte ens på Sigma's sida står den beteckningen.
Är det någon form av marknadsföringstrick eller vad är det frågan om?
Däremot finns beteckningen med "II" i slutet lite varstans på sidor som säljer Sigmablixtar.
E-TTL II har med kamerans egenskaper att göra om jag förstått det rätt?
Om blixten har stöd för det alltså.

Någon som har bättre koll, får gärna upplysa om hur det ligger till.
Även någon sida som visar hur E-TTL/E-TTL II fungerar tages emot tacksamt.
(Gärna en "Fem myror"-variant, inte bara en engelsk text)

Den sidan med bäst information om Canons blixtsystem är en massiv mängd engelsk text.

Klarar blixten E-TTL så klarar den både E-TTL 1 och E-TTL 2. För skillnaden ligger i huset. När det gäller sigma blixten så är det troligen någon smärre förbättring som är anledningen till att de har en II på den. Mjukvara eller något annat liknande.

Det största med E-TTL 2 är att det kan ta fasta på den avståndsinformationen som många objektiv ger för att säkerställa mätningen. Sedan jämför den även hur den naturliga scenen ser ut jämfört mot en upplyst av blixten.

Tradigt mycket text, men jag har inte hittat något bättre.
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Min uppfattning är att det är ett marknadsföringstrick som faktiskt ställde till det rejält i USA.

Det är ingen funktionell skillnad mellan "I" och "II" modellerna och bägge fungerar ihop med 350D och 20D.

Det var en tid en massa tjafs i dpreview om vilka modeller som klarade E-TTLII eller inte. Det var mest personer som hade en 300D som var oroliga över att den gamla modellen inte skulle klara E-TTLII trots att det fanns gott om personer (bl.a. jag själv) som använde den gamla blixtmodellen ihop med 20D.

När allt damm hade lagt sig så blev resultatet att det är ingen funktionell skilland mellan de olika modellerna och detta bekräftades av en hög Sigmachef via B&H Photo.

E-TTLII algoritmen sitter i kameran och alla blixtar som har stöd för E-TTL kan också användas till E-TTLII.

--jalle

Jag tänker mest på att man inte ens vet vilken av dem man själv har i så fall?
Det står ingenting på Sigma's sida om detta.

Edit: Tack för den ändå Peter :)
Man kan ju inte begära bilder för småbarn till allt, även om jag föredra det.

Foto-Gabbe skrev:

Jag köpte en DG Super för ett par månader sedan via ac-foto.de och på den sitter den en extra klisterlapp som säger EO-ETTL II. Men inte på alla ställen på kartongen, bara på kortsidan. På alla andra sidor står det EO-ETTL :)

bive skrev:
Jag köpte en DG Super för ett par månader sedan via ac-foto.de och på den sitter den en extra klisterlapp som säger EO-ETTL II. Men inte på alla ställen på kartongen, bara på kortsidan. På alla andra sidor står det EO-ETTL :)

Jo, men i det fallet så har det inte med blixten i sig själv att göra utan är mer beroende av vilken kamera den sitter på. Klisterlappen har säkert satts dit efter att kamerorna med E-TTL II har kommit ut på marknaden.

Foto-Gabbe skrev:
Jo, men i det fallet så har det inte med blixten i sig själv att göra utan är mer beroende av vilken kamera den sitter på. Klisterlappen har säkert satts dit efter att kamerorna med E-TTL II har kommit ut på marknaden.

Precis, men man kan ju undra varför man smäller på en etikett på ena sidan och inte alla sidor. Och varför bry sig när det är kameran som styr. Tänkte bara kasta lite mer ved på förvirringens eld med mitt inlägg :)

Personligen så är jag väldigt nöjd med blixten, den funkar som den ska, har väl bränt av ett par hundra bilder med väldigt få bilder som inte är bra.

Jag håller med om att blixten är riktigt bra och det blir troligen inte byte ändå.
Man får väl skicka ett mail till Sigma helt enkelt, bara för att stilla sinnet.

Det bästa var att inte ens Sigma själva visste.
I debatterna på Dpreview så framgick det att Sigma levererade "II" men kunderna fick kartonger där det stod "I":)

Tidigare så fanns det information på Sigmas sida, men jag hittar inte tillbaka till den så de har kanske tagit bort sidan.

--jalle

Foto-Gabbe skrev:

Nu fattar jag...

...ingenting!?

Fick detta svaret av Tura Scandinavia AB som är ett av två företag som listas på Sigma's hemsida:

-------------------------------------------------

Hej!

Jag har en fråga angående Sigma's EF-500 DG Super.
Är själv ägare till en sådan och använder den till min Canon 20D.

Fick känslan att det kunde varit idé att uppgradera till den nya "EF-500 DG
Super II" istället och upptäcker efter en del letande att den beteckningen
inte alls används på Sigma's sida.
Saken har diskuterats i foto-forum och ingen vet helt säkert vad som gäller
angående denna/dessa blixt/blixtar.

Finns det två varianter eller inte av denna blixten?

SVAR:

Hej Jörgen,

Tack för ditt mail.
Sigma EF-500 DG Super finns enbart i en modell. Jag kan bekräft att denna
blixt fungerar inte till Canon EOS 20D då nämnda EOS modell använder sig av
Canons ETT-II teknik.

Vi kan erbjuda från vårt sortiment Metz 54AF-1 som är en motsvarande blixt
och fullt stödjer Canon EOS 20D.

Vid fler frågor så är du välkommen att kontakta oss.

Hälsningar

Jag väljer att inte ta med något namn från den som skrev svaret. Har också skickat samma fråga till ansvarig på Expert, men inte fått svar än. Tänk vad man lär sig av att fråga! (Not)
Det överensstämmer inte med vad som står på Sigma's egen sida precis och jag har hittills bara positivt att berätta om kombinationen ifråga.

Ursäkta Jörgen att jag drar iväg din tråd åt annat håll men jag är lite sugen på Sigmas Super blixt. Tvekar dock lite mellan den och Canons 580EX. Vill någon belysa viktiga skillander (om det finns några) eller motivera varför man skulle välja en 580 över Sigmas. Ska användas till 350D.

Re: Nu fattar jag...

Fullkomligt felaktig information!

Ett problem är att enda skillnaden mellan DG Super I och DG Super II enbart är kosmetiskt. Sigma ändrade modellnamnet för att "passa bättre in i produktstrukten med de övriga blixtarna" Enda skillnaden var ofta förpackningen!

Ett annat problem är att blixten (oavsett I eller II) fungerar helt utmärkt ihop med 20D. Det finns gott om personer (bl.a jag) som kan vittna om det.

Om ni vill läsa en LÅNG tråd (engelsk) om detta och all förvirring kring modellerna läs då: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=11375261

För ett svar från Sigma (via B&H) se:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=11920117

"A. Yes, the flash you received (and its sister model ST) is fully compatible with the 20D (and other Canon 35mm and digital SLR cameras). The ETTL II capability is a new "camera based" function, available with several new Canon camera models, including the 20D. Your flash will complement this function, and will perform as it should with your camera. The apparent difference in the two flashes is cosmetic only. Internally and functionally, both are identical for Canon cameras. The description on the flash, has been changed to be consistent with new models of EF 500 Super (and ST) for Nikon, Minolta and Pentax digital cameras."

--jalle

Foto-Gabbe skrev:
...ingenting!?

Fick detta svaret av Tura Scandinavia AB som är ett av två företag som listas på Sigma's hemsida:

Finns det två varianter eller inte av denna blixten?

Senast ändrad:
Men Jalle... allvarligt talat.
Sigma har ingen information som pekar på att det finns mer än en blixt av DG super.
Och vad skulle de kosmetiska ändringarna vara?

Det verkar snarare så att förvirringen har uppstått när Canon släppte sina kameror med ETTL-II och då har det uppfattas som en modell II.
Än så länge finns det inget pekar på att det finns två olika EF-500 DG Super mer än att vissa återförsäljare använder sig av tillägget "II".

Problemet är bara att det handlar om EF-500 DG Super och inte ST som mycket riktigt är en annan modell.

Namnet är väl kosmetiskt så att det räcker?

Det finns information, så som att Sigma själva säger det: "The apparent difference in the two flashes is cosmetic only."

Poängen är ju just att det är samma blixt trots att Sigma har ändrat modellbeskrivningen.

Det hela började med att Sigma skrev i sin FAQ om det gick att uppgradera gamla blixtar till E-TTLII:

"No, it is not practical to try to add this function to an existing Sigma EF500 DG Super or EF500 DG ST flash unit for Canon cameras."

Sedan efter en viss "turbolens" och ett par månader så lade de till den ack så viktiga meningen: "These flashes are already compatible with this function."

Så Sigma har själva lagt grunden till all förvirring.

--jalle

Foto-Gabbe skrev:
Men Jalle... allvarligt talat.
Sigma har ingen information som pekar på att det finns mer än en blixt av DG super.
Och vad skulle de kosmetiska ändringarna vara?

Det verkar snarare så att förvirringen har uppstått när Canon släppte sina kameror med ETTL-II och då har det uppfattas som en modell II.
Än så länge finns det inget pekar på att det finns två olika EF-500 DG Super mer än att vissa återförsäljare använder sig av tillägget "II".

Senast ändrad:
Nja. om du läser texten så ser du att även ST modellen täcks in...

"Yes, the flash you received (and its sister model ST)"

Det jag reagerade på med "fullständigt felaktig information" var påståendet om att Sigma inte fungerar ihop med E-TTLII, vilket de gör.

Förvirringen kring olika DG Super "EO-TTL" eller "EO" modeller är mer förståeligt eftersom det är just "rörigt"

--jalle

Foto-Gabbe skrev:
Problemet är bara att det handlar om EF-500 DG Super och inte ST som mycket riktigt är en annan modell.

Hela tråden startades p.g.a. den luddiga informationen kring DG Super-modellen (som det står i trådnamnet också).
ST-modellen har väl funnits längre än DG-modellen om jag inte minns fel?

Nu förstår jag inte...

Har inte hela diskussionen och mina exempel rört DG Super? Det var du som tog upp ST på slutet, eller har jag missuppfattat något?

"Super" och "ST" har funnits sida vid sida länge. Förvirringen startade när Sigma ändrade modellbeteckning på sina Canon-kompatibla Superblixtar från "EO" till "EO-TTL"

Till och med Sigmas kundsupport i USA var förvirrade (klipp från tråd på dpreview som innehöll ett mail från Sigma):
----- (beginning of email)
If your flash body only has EO, we are sorry, this does not support ETTL-II.
Please contact B&H and ask for exchange to the one it has EO-ETTL.
----- (end of email)

--jalle

Foto-Gabbe skrev:
Hela tråden startades p.g.a. den luddiga informationen kring DG Super-modellen (som det står i trådnamnet också).
ST-modellen har väl funnits längre än DG-modellen om jag inte minns fel?

Senast ändrad:
Nej... jag har inte "tagit upp" ST.
Det var du som citerade från dpreview och innan dess inget om den modellen.

Ett missförstånd bara, men överskriften på tråden säger allt annars.

ANNONS
Götaplatsens Foto