Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ef 500mm 4,5L och 1,4 konv ?
- Trådstartare Taiga
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Det funkar bara med mittsensorn. Autofokusen kan också gå lite långsammare med konvertern.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag skulle tro att det är samma sak även där, tyvärr.
Med EF500 f4IS fungerar såklart bättre,,,
För mig hade det inte spelat ngn roll om bara den mittersta punkten fungerade,, Knappast ett stort handikapp. Men jag är ju å andra sidan INte heller van vid funktionen
Mvh Niclas,
Med EF500 f4IS fungerar såklart bättre,,,
För mig hade det inte spelat ngn roll om bara den mittersta punkten fungerade,, Knappast ett stort handikapp. Men jag är ju å andra sidan INte heller van vid funktionen
Mvh Niclas,
viktor1623
Aktiv medlem
Vad är det egentligen som gör att alla fokusounkter inte går att använda med extender?
froderberg
Aktiv medlem
Taiga skrev:
Tack för svaren, Fungerar det bättre med Eos 1V tro ?
Nej. Eos 3/1V/1D/1Ds har alla samma autofokussystem.
I mark II-modellerna går det snabbare tack vare dubbla och snabbare processorer. Genom att en av processorerna bara arbetar med autofokusen så är det inget annat som slöar ner.
Vad är det egentligen som gör att alla fokusounkter inte går att använda med extender?
Bäst autofokus får med objektiv med ljusstyrka 2,8 eller bättre. Då fungerar alla autofokussensorer. De flesta autofokussensorer är vertikala och fungerar upp till 5,6 men de horisontella fungerar bara till 2,8. Man talar om korsformade autofokussensorer vilket de flesta AF-kameror har idag, åtminstone i mitten.
I proffs-Eosmodellerna är mittpunktens vertikala sensor extra känslig och klarar bländare 8.
En del sensorer klarar visserligen sämre värden än 5,6, men då är exaktheten utanför toleransen. En del tillverkare spärrar autofokusen vid 5,6 eftersom den ändå är för dålig vid svagare bländare.
Observera att detta gäller objektivens maximala bländare. Vilken bländare man valt vid exponeringsögonblicken spelar ingen roll.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Vilket härligt pedagogiskt svar, där lärde jag ngt nytt minsann
!
Bara för att komma med en personlig erfarenhet så ÄR det oerhört stor skillnad på AF,hastighet med ett USM-objektiv i bländare 2,8 och det objektivet med två ggr EF-converter. Hade AF varit en möjlighet på f8 så hade det knappt varit användbart oavsett,,
Mvh Niclas,
Bara för att komma med en personlig erfarenhet så ÄR det oerhört stor skillnad på AF,hastighet med ett USM-objektiv i bländare 2,8 och det objektivet med två ggr EF-converter. Hade AF varit en möjlighet på f8 så hade det knappt varit användbart oavsett,,
Mvh Niclas,
froderberg
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
En icke-orginal konverter kan ha snabbare men osäkrare autofokus än orginal konvertrar. Canon tar ner fokushastigheten när deras 2x konvertrar är monterade för att öka säkarheten i autofokusen och för att slippa att autofokusen jagar vilket kan vara irriterande och tidsödande.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
En icke-orginal konverter kan ha snabbare men osäkrare autofokus än orginal konvertrar. Canon tar ner fokushastigheten när deras 2x konvertrar är monterade för att öka säkarheten i autofokusen och för att slippa att autofokusen jagar vilket kan vara irriterande och tidsödande.
Ahaa, där lärde jag mig ännu mera nytt nyttigt
**
Köper man ett större teleobjektiv så antar jag att man också tänker använda det utan extender,, många tycks köpa linser + converter som alltid är tänkt att sitta på.
Själv så äger jag ingen converter just nu men funderar på en EF1,4 i framtiden.
Mvh Niclas, som är aningens converterskeptisk
Tonyeagle
Aktiv medlem
funkar nog bra
Själv använder jag 100-400 4,5-5,6 tillsammans med 1,4 conv och EOS 3. Det funkar väldigt bra och autofokusen är inte så snabb som utan konverter men väldigt snabb ändå. Mittsensorn funkar utmärkt och jag använder bara den oavsett om jag har konvertern på eller inte. Det går snabbast så och jag har bättre kontroll på skärpa och komposition.
Själv använder jag 100-400 4,5-5,6 tillsammans med 1,4 conv och EOS 3. Det funkar väldigt bra och autofokusen är inte så snabb som utan konverter men väldigt snabb ändå. Mittsensorn funkar utmärkt och jag använder bara den oavsett om jag har konvertern på eller inte. Det går snabbast så och jag har bättre kontroll på skärpa och komposition.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Visst fungerar det.
För mig personligen gör det lite ont att sätta en converter på ett typ EF500 4,5L eftersom man ser drastisk skillnad,, inte bara i skärpan och AF-hastigheten utan också i både vinjettering och kontrast.
Jag har svårt att acceptera även den lilla försämringen som en EF1,4X genererar,,
Mvh Niclas,
För mig personligen gör det lite ont att sätta en converter på ett typ EF500 4,5L eftersom man ser drastisk skillnad,, inte bara i skärpan och AF-hastigheten utan också i både vinjettering och kontrast.
Jag har svårt att acceptera även den lilla försämringen som en EF1,4X genererar,,
Mvh Niclas,