Annons

EF 70-200/4,0 L IS USM med polarisationsfilter = suddiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik R

Medlem
Var ute idag och fotade lite. Satte på polarisationsfilter på mitt 70-200 glugg för första gången.
Knäppte någar kort och tittade sedan. Snacka om att jag blev paff. Såg ut precis som fokusen låg jättefel.
Kollade närmre och fokusen låg helt fel! Povade att ta en bild på ett hänglås. Alla brännvidder är den helt ur focus.

Kompisen tjej provade filteret på sin Nikonglugg och det vart inga som helst bekymmer. Fina bilder vad man kunde se på skärmen.

Någon som har haft samma bekymmer med denna glugg och polarisationsfilter?

jag kör ofta med polfilter på 70-200 4 is o det är aldrig några problem.troligen behöver din optik kalibreras det har knappast något att göra med polfiltret.

Visst är det tragisk med Canon när man ska behöva kalibrera för att man sätter på ett polfilter.

Om gluggen fokuserar som den ska utan filer, så kan jag inte tänka mej annat än att gluggen/huset ratar filtret helt enkelt. Vad är det för filter? Något billigt krafs, eller något sk kvalitetsmärke?

/K

Visst är det tragisk med Canon när man ska behöva kalibrera för att man sätter på ett polfilter.

Vad har du för belägg för det påståendet?!

Det skall inte krävas någon justering, utan det är något annat som är fel.

En tanke som slog mig är att du använder ett linjärt polarisationsfilter, dessa filter är oftast billigare men kan ställa till problem för autofokusen. Hur mycket fel det blir borde då bero lite på hur polarisationsfiltret är vridet, vilket kan förklara skillnaden mellan de bägge kamerahusen.

Till autofokuskameror är cirkulära polarisationsfilter att rekommendera av just detta skäl.

Märket på filtret är MASSA. Är ett cirkulär polarisationsfilter.

Men jag tycker det är konstigt att det funkar på en annan glugg?

Jag la upp två bilder i mitt album så ni kan se skillnaden.

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=140182

Kan mycket väl vara så att gluggen inte gillar filtret.
Provade även med ett ND-filter. Inga problem. Samma märke som polarisationsfiltret.

/Fredrik

Det där ser mer ut som rörelse oskärpa i mina ögon, vad har du haft för slutartider på bilderna med filtret? Ett polfilter kan sno en hel del ljus.

Ja, det där måste vara rörelseoskärpa. Och jag förmodar att du tagit mer än en bild för att utröna vad felet är, hur ser dessa bilder ut?

Någon rörelseoskärpa är det inte.
Hade kameran på ett bord med självutlösare.

Trodde själv i början att det är rörelseoskärpa.

Tv( Shutter Speed ) 1/800
Av( Aperture Value ) 7.1

Jo jag har tagit massa bilder, alla är som denna. Ser ut som rörelseoskärpa på varje bild...

//Fredrik

Man ser en tydlig riktning på oskärpan. Har du testat med olika lägen på filtret? Ändrar sig riktiningen då eller blir mer elle mindre tydlig?

Det ser måste jag säga väldigt märkligt ut.

Bor du i min närhet kan vi testa filtret på mitt 70-200/f4,0L IS om du inte känner
någon som har ett likadant.

MVH Julle.

Har väldigt svårt att tro att ett filter kan orsaka dessa kraftiga problem på ett objektiv, men inte på ett annat.
Om det syns så tydligt på bilderna och inte är rörelseoskärpa/skakningsoskärpa så bör det även synas i sökaren.

Har du testat att fokusera manuellt och med/utan stabilisering?

Du har ett fint proffsobjektiv och så sätter du på ett billigt filter av tveksam kvalitet, gör dig själv och objektivet en tjänst och köp bara filter frän kända tillverkare som du vet levererar kvalitetsprodukter. Gör en sökning här på fotosidan så hittar du säkert några bra rekommendationer.

Det kan inte vara IS'en som orsakar detta när den korrigerar linserna för dina skakningar? Har du provat att stänga av den?

Har gjort en massa tester idag.

Det är filtret som inte kommer överens med gluggen.
Kollade med live viewen och förstorade 10X. Det gick inte att få fokus. Får ingen skärpa alls.
Detta vid 200mm. Vid 70mm så blir bilderna något bättre.
Provade utan IS osv. Får ingen skärpa alls.
Alla provtagningar var med stativ såklart.

Utan filter så är det inga som helst bekymmer. Knivskarpa bilder.

Det blir väl till att köpa ett nytt filter. Ska prova det först på gluggen innan man köper!
Vad för filter ha ni som har polfilter till er 70-200?

Julle, vart bor du? Jag bor 2 mil norr om Jönköping. Hade varit roligt och se om det är lika för alla 70-200 gluggar med detta filter.

Senast ändrad:
Jag hade samma problem med 30D + Sigma 70-200 2.8.
Billigt polfilter som gav bilderna ett mycket soft utseende, helt oanvändbart. Jag har för mig att inte ens med manuell fokus blev det bra.
Bytte senare till ett B+W filter som funkar fint.

Har gjort en massa tester idag.

Det är filtret som inte kommer överens med gluggen.
Kollade med live viewen och förstorade 10X. Det gick inte att få fokus. Får ingen skärpa alls.
Detta vid 200mm. Vid 70mm så blir bilderna något bättre.
Provade utan IS osv. Får ingen skärpa alls.
Alla provtagningar var med stativ såklart.

Utan filter så är det inga som helst bekymmer. Knivskarpa bilder.

Det blir väl till att köpa ett nytt filter. Ska prova det först på gluggen innan man köper!
Vad för filter ha ni som har polfilter till er 70-200?

Julle, vart bor du? Jag bor 2 mil norr om Jönköping. Hade varit roligt och se om det är lika för alla 70-200 gluggar med detta filter.

Jag bor i Nässjöområdet.

MVH Julle.

Jag hade samma problem med 30D + Sigma 70-200 2.8.
Billigt polfilter som gav bilderna ett mycket soft utseende, helt oanvändbart. Jag har för mig att inte ens med manuell fokus blev det bra.
Bytte senare till ett B+W filter som funkar fint.

Ja fallet är väl så med detta filter. Blir till att inhandla ett bättre.

Vet inte, men jag har konstaterat att mitt halvbilliga (Hoya) polfilter fungerar bra på objektiv med kortare brännvid, men sätter jag det på ett teleobjektiv så får jag fenomen som påminner om än inte alls lika starkt som de som du upplevt. Tack och lov använder jag iaf polfilter nästan bara på vidvikel och normaloptik och där ser jag inga problem. Gissar att det är som flera säger här att man behöver bättre kvallité på filtren om man skall använda dem på teleobjketiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto