Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ef 70-200 f4 + 2x bländare 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobn

Medlem
Har letat i forumet men tyvärr inte hittat någon info om detta..

Min 20d rapporterar enbart bländare 1.0 eller 0.0 om jag kör med "Av" läget med 70-200 f4 och en 2x (kenko) extender. Hur bländar man ner till motsvarande f10? Går det inte eller hur skall jag tolka dessa bländarvärden?

Mvh Jakob
 

sagan

Avslutat medlemskap
f4 + 2x extender ger f/8 som största bländare, ett stegs nedbländning ger alltså f/11.
 

defiant

Aktiv medlem
kan vara så att kameran känner av att det inte är en Canon extender och att man torskar där...

om du har möjlighet låna/testa med en Canon Extender. Hde du bott i GBG så hade kunnat få testa med min...
 

jakobn

Medlem
Jo precis, så långt är jag också med. Men eftersom jag bara ser f0.0 alternativt f1.0 i displayen när jag försöker ändra bländare så undrar jag hur man så att säga vet vilken "verklig" bländare jag har. eller blir det en fast f8 oavsett hur mycket jag "rullar" på bländarknappen?
 

jakobn

Medlem
defiant skrev:
kan vara så att kameran känner av att det inte är en Canon extender och att man torskar där...

om du har möjlighet låna/testa med en Canon Extender. Hde du bott i GBG så hade kunnat få testa med min...
Man kanske skulle ha stannat i gbg efter studierna? ;)
 

maerklund

Aktiv medlem
Om konvertern funkar som den ska så borde den rapportera bl 4.0 vid inställd största bländare och sen vid nedbländning ändra indikerat bländarvärde motsvarande den nedbländning du gör. Canons egna konvertrar indikerar resulterande bländarvärde med hämsyn till ljusförlust från konvertern. För kamerans exponering spelar det ingen roll.
Det låter konstigt att den indikerar 0.0 eller 1.0.
Jag har haft kenko konverter på canon objektiv och då indikerades ursprungligt bländarvärde utan korrigering för ljusförlust. Nu har jag Canon-konverter och då indikeras resulterande bländarvärde.
 

jakobn

Medlem
Insåg just att det förmodligen är glapp vid kontakterna? När jag slår på AF på objektivet fungerar bländarindikationen, ibland. Naturligtivs går det inte att fokusera med AF men bländarindikationen fungerar.. konstigt.

Kim: inte menat som någon pik mot dig. hehe :)
 

gameburg

Aktiv medlem
jakobn skrev:
Insåg just att det förmodligen är glapp vid kontakterna? När jag slår på AF på objektivet fungerar bländarindikationen, ibland. Naturligtivs går det inte att fokusera med AF men bländarindikationen fungerar.. konstigt.

Kim: inte menat som någon pik mot dig. hehe :)

Om du är lite händig kan du ju skruva isär extendern och kolla kablarna inuti, de kanske har lossnat och behöver lödas fast!?
Du kan även prova att rengöra kontakterna och stiften.

mvh
Patrik
 

Magnuz

Aktiv medlem
När vi ändå pratar om extenders och 70-200 4L objektivet så kan jag väll få passa på och fråga vilken extender ni rekomenderar? Jag har 70-200 4L och funderar på att köpa Canon 1.4x convertern, men ibland vill man kanske ha mer tele och 2x convertern hade varit bättre, men då förlorar man autofokusen på objektivet om jag har förstått rätt? Men jag vill kunna ta bilder på tex. månen eller en småfågel en bit bort...

/Magnus
 

maerklund

Aktiv medlem
Magnuz skrev:
När vi ändå pratar om extenders och 70-200 4L objektivet så kan jag väll få passa på och fråga vilken extender ni rekomenderar? Jag har 70-200 4L och funderar på att köpa Canon 1.4x convertern, men ibland vill man kanske ha mer tele och 2x convertern hade varit bättre, men då förlorar man autofokusen på objektivet om jag har förstått rätt? Men jag vill kunna ta bilder på tex. månen eller en småfågel en bit bort...

/Magnus
Jag skulle rekommendera 1.4x.
2x ger sämre bildkvalitet och jag tror du skulle sakna den fina skärpa som objektivet ger. Det känns också lite fattigt att inte kunna köra AF om man är van... Jag hade 70-200/4L och köpte en 1.4x canon tillslut, hade en kenko 2x tidigare. Jag var länge insnöad på en 2x men besinnade mej. Nu har jag en 2.8 glugg men tänker ändå inte byta bort 1.4x, iså fall skaffar jag en 2x också.
 
ANNONS