Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EF eller EF-S
- Trådstartare mlind99
- Start datum
Reograf
Aktiv medlem
EF-S är fattningen som bara passar till de digitala Canon-kamerorna, inte de analoga. Däremot kan man även avända EF på de digitala.
Har man den mindre sensorn så får man tänka på "brännviddsförlängningen" och använda faktorn 1.6x vid användandet av ett EF-objektiv. Har för mig att faktorn inte gäller vid EF-S men där får någon rätta mig om jag är galet ute.
Superzoomen har jag dessvärre ingen kommentar till.
Har man den mindre sensorn så får man tänka på "brännviddsförlängningen" och använda faktorn 1.6x vid användandet av ett EF-objektiv. Har för mig att faktorn inte gäller vid EF-S men där får någon rätta mig om jag är galet ute.
Superzoomen har jag dessvärre ingen kommentar till.
sarnor
Avslutat medlemskap
EF-S objektiven är anpassade för den mindre sensorstorleken (APS-C) i de digitala systemkamerorna 300D, 350D, 400D, 20D och 30D.
EF-S objektiv går inte att använda på kameror med större sensorstorlekar (1D-serien eller 5D) eller kameror för vanlig film (de passar inte rent mekaniskt).
I övrigt är det inte direkt någon skillnad mellan EF och EF-S objektiv, beskärningsfaktorn ("brännviddsförlängningen") måste du räkna med i bägge fallen.
En "superzoom" är alltid en kompromiss, du prioriterar omfånget framför bildkvalitet. Men om bildkvaliteten är tillräckligt bra för dig kan du bara själv avgöra.
/Daniel
EF-S objektiv går inte att använda på kameror med större sensorstorlekar (1D-serien eller 5D) eller kameror för vanlig film (de passar inte rent mekaniskt).
I övrigt är det inte direkt någon skillnad mellan EF och EF-S objektiv, beskärningsfaktorn ("brännviddsförlängningen") måste du räkna med i bägge fallen.
En "superzoom" är alltid en kompromiss, du prioriterar omfånget framför bildkvalitet. Men om bildkvaliteten är tillräckligt bra för dig kan du bara själv avgöra.
/Daniel
Palletheking
Aktiv medlem
Nej nu har du missuppfattat saken. EF-S objektiven är endast kompatibla med kameror som har APS-C sensor. De kan alltså inte användas på kameror med fullformatsensorer, eller äldre analoga modeller, vilket EF-objektiven kan. Du får dock multiplicera brännvidden med ca 1,6 X även på EF-S objektiven för korrekt bildutsnitt.Albwah skrev:
så att om det står betäckningen "EF-S 17-55" så är utsnittet på tex en 400D 17-55mm? och ett objektiv med beteckningen "EF 50" bilr då utsnittet på en 400D 80mm men på en 5D med fullstor sensor är utsnittet 50mm?