Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF eller EF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

mlind99

Ny medlem
Jag undrar vad det är för skillnad på Canons objektiv EF & EF-S

Är det att rekomendera att köpa ett sk. superzoom med brännvidden 28-200mm ?

EF-S är fattningen som bara passar till de digitala Canon-kamerorna, inte de analoga. Däremot kan man även avända EF på de digitala.

Har man den mindre sensorn så får man tänka på "brännviddsförlängningen" och använda faktorn 1.6x vid användandet av ett EF-objektiv. Har för mig att faktorn inte gäller vid EF-S men där får någon rätta mig om jag är galet ute.

Superzoomen har jag dessvärre ingen kommentar till.

EF-S objektiven är anpassade för den mindre sensorstorleken (APS-C) i de digitala systemkamerorna 300D, 350D, 400D, 20D och 30D.

EF-S objektiv går inte att använda på kameror med större sensorstorlekar (1D-serien eller 5D) eller kameror för vanlig film (de passar inte rent mekaniskt).

I övrigt är det inte direkt någon skillnad mellan EF och EF-S objektiv, beskärningsfaktorn ("brännviddsförlängningen") måste du räkna med i bägge fallen.

En "superzoom" är alltid en kompromiss, du prioriterar omfånget framför bildkvalitet. Men om bildkvaliteten är tillräckligt bra för dig kan du bara själv avgöra.

/Daniel

så att om det står betäckningen "EF-S 17-55" så är utsnittet på tex en 400D 17-55mm? och ett objektiv med beteckningen "EF 50" bilr då utsnittet på en 400D 80mm men på en 5D med fullstor sensor är utsnittet 50mm?

Nej

Nej på en 400D blir utsnittet motsvarande om du multiplicerar med 1,6. Objektivets verkliga brännvid är det som står i beteckningen-alltså ingen skillnad mellan EF-optik och EFs-optik.

Albwah skrev:
så att om det står betäckningen "EF-S 17-55" så är utsnittet på tex en 400D 17-55mm? och ett objektiv med beteckningen "EF 50" bilr då utsnittet på en 400D 80mm men på en 5D med fullstor sensor är utsnittet 50mm?
Nej nu har du missuppfattat saken. EF-S objektiven är endast kompatibla med kameror som har APS-C sensor. De kan alltså inte användas på kameror med fullformatsensorer, eller äldre analoga modeller, vilket EF-objektiven kan. Du får dock multiplicera brännvidden med ca 1,6 X även på EF-S objektiven för korrekt bildutsnitt.

ANNONS
Götaplatsens Foto