Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 17-55/2,8 I USM, för "lätt" zoomning

Produkter
(logga in för att koppla)

clano

Medlem
Hej! Har ett litet problem med mitt annars utmärkta 17-55/2,8 I USM: När jag bär kameran över axeln och zoomen i läget 17mm blir det alltid så efter en stund att det glider ut till teleläget. Inget jätteproblem precis men lagom irriterande, hela paketet blir ju otympligare och mer utskjutande då. Upplevde inte detta med mitt gamla 17-85-objektiv. Är det normalt eller går det att åtgärda? Tacksam för synpunkter!

"Zoom-creep", jag gillar det inte heller :-( Hade en 17-55:a för en tid sedan och den "kröp" också.

Tyngre glas i 17-55:an men konstruerad efter samma "standard" mekaniskt som 17-85:an gör nog att detta är ofrånkomligt. Det är ju trots allt inte någon L-glugg även om den optiskt är mycket fin.

Går ju alltid att höra med Canon service om dom kan "tighta" till den, men det är ju plast som glider mot plast i cam-systemet så friktionen går inte att få alltför hög innan det börjar kärva och kinka. Det är ju synd att inte 17-55:an har en låsknapp för zoomringen som många tredjepartsgluggar.

För att svar på din fråga: Får nog anses normalt och tveksamt om det går att åtgärda, dessvärre :-(

mvh / Matti

Tack för ditt svar! Det stämmer säkert som du skriver att det har med tyngden att göra, synd bara att man inte kan låsa det på nåt sätt.
Mvh Claes

Kan Du väl. En bit karborre mellan främre och bakre tuben går ju alltid att sätta dit, men jag undrar vad som händer om Du glömmer att ta bort den när Du ska använda den. Kan ju tänkas att det skadar mekanismen.

ANNONS