Annons

EF-S 60/2,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
Betyder detta att de ska ta bort Canon EF 50/2,5 Macro nu?

Inte per automatik. 60:an fungerar ju inte på 1D-modellerna. Reprofotografen vill ju gärna ha kort avstånd mellan motiv och kamerera och då är 50:an bäst. Men de säljer nog inte så många.

Fotograferar man ett objekt i 1:1 med några olika format och lägger negativen på varandra så är objektet precis lika stort på alla negativ.

Vad är problemet?
Här är ju ett mått som faktiskt är gemensamt och fungerar även för kameror med crop faktor.

FouFoto skrev:
Fördelar EF-S 60:

* EMD - snyggare oskärpa?

Detta är inget nytt. Alla EF-objektiv har EMD. Däremot har inte alla sk. barrel aperture. Detta innebär, om jag förstått datan rätt, att bländarbladen är lite böjda, för att få en rundare bländaröppning och därmed snyggare reflexer i det som ligger ur fokus. Sigma har löst detta med fler bländarblad i vissa objektiv.

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Vad är problemet?
Här är ju ett mått som faktiskt är gemensamt och fungerar även för kameror med crop faktor.

Problemet är att folk ofta är intresserade av hur små objekt de kan fylla bilden med.

Eos 1D mark II och 20D ger båda i stort sett samma bildkvalitet och samma upplösning, men med samma makroobjektiv så upplevs 20D ge "mer makro".

Verkligheten är ofta att vi vill fylla bilden med motivet och då blir skala-måttet svårare att använda i en tid av olika sesnorformat. En större pedagogisk utmaning.

Syftar du på mig?

froderberg skrev:
En större pedagogisk utmaning.

*skratt* Jag vill gärna höra andras syn på saken mest.

För mig så är det uppenbart att ett 1:1 macro ger en högre "förstoring" på en APS-C sensor än på en filmruta. Men då ser jag ju det hela ur perspektivet att det slutliga betraktningsmediat är en utskrift/framkallning av lika storlek.

/Micke

Re: Syftar du på mig?

AlfaGTV skrev:
För mig så är det uppenbart att ett 1:1 macro ger en högre "förstoring" på en APS-C sensor än på en filmruta. Men då ser jag ju det hela ur perspektivet att det slutliga betraktningsmediat är en utskrift/framkallning av lika storlek.

Jo.

För Hasselbladsfotografer har det alltid varit så att de behövt plåta i 2:1 när andra plåtat i 1:1 för att får den högre kvaliteten på ett lika litet motiv. Här blir det tvärt om.

Jag går fortarande runt och funderar på 60:an... hrmm

Jag tycker EF-S 60/2.8 verkar mycket intressant. Någon som har en prisindikation?

edit: såg Magnus inlägg i annat forum nu... ca 4000:- på näthandel i Sverige?

FouFoto skrev:
Jag tycker EF-S 60/2.8 verkar mycket intressant. Någon som har en prisindikation?

edit: såg Magnus inlägg i annat forum nu... ca 4000:- på näthandel i Sverige?

Rek ca.pris i sverige är 4550:- Så räkna med 3995:- i handeln.

(Pressreleasen ligger bland nyheterna på förstasidan).

Re: Re: Syftar du på mig?

froderberg skrev:

Jag går fortarande runt och funderar på 60:an... hrmm

"For what it's worth"
På min gamla tid som Nikonist hade jag en Macro Nikkor 60mm/2,8D och den tyckte jag var oerhört trevlig att jobba med. Den brännvidden på ett D-SLR hus kändes helt rätt måste jag säga.
Om jag kunde montera en EF-S på mitt 10D hus skulle den vara minst lika intressant som ett 100mm för 24*36

MVH /Micke

Hela grejen med avbildningsskala är nästan alltid helt ointressant (ibland måste man veta det, men oftast inte). Det väsentliga när man vill veta "hur mycket makro" man har är ju minsta motivstorleken (hur stor är den minsta yta som fyller upp hela filmrutan/sensorn men ändå är skarp).

I de fall man kan ha samma objektiv på kameror med olika stor sensor/filmyta så är avbildningsskalan ofta det som är enklast att räkna om till motivstorlek, men det är inte den i sig som alltid är det intressanta. I alla andra fall (läs: kompakta digitalkameror) borde man skriva ut motivstorleken i första hand, och i andra hand kanske också närgränsen.

Fyndbörsens frakttariff:

Fraktpriser inom Sverige
Vikt Pris
0-3 kg SEK 70:-
3-10 kg SEK 100:-
10-20 kg SEK 150:-
20-50 kg SEK 200:-
50-100 kg SEK 300:-
>100 kg På offert

FouFoto skrev:
Fyndbörsens frakttariff:

Fraktpriser inom Sverige
Vikt Pris
0-3 kg SEK 70:-
3-10 kg SEK 100:-
10-20 kg SEK 150:-
20-50 kg SEK 200:-
50-100 kg SEK 300:-
>100 kg På offert

Då skulle jag välja fyndbörsen om jag skulle köpa detta objektiv. Förutsatt att jag inte ville köpa en massa andra grejer.

ANNONS
Götaplatsens Foto