Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S Fokuseringsskiva till 40D, någon som använder det?

Produkter
(logga in för att koppla)

OlliR

Aktiv medlem
Någon som använder EF-S Fokuseringsskiva för manuell fokusering till makro? Vill gärna höra ev erfarenheter.

Funderar på att skaffa en, men grejen är att jag fotar mycket fågel också och vet att sökaren blir mörkare. Blir det så supermörkt med objektiv på bländare 5,6 tex så att det är meningslöst?

Jag växlar ganska mycket mellan makro och fåglar så jag vill inte hålla på och byta. Det är antingen ett EF-S eller inget EF-S.

Jag kör liveview istället så går det bra att ställa in focus vid macro utan att behöva sätta i en focusskiva som passar sämre ute i verkligheten.

Jag kör också ofta med live view, men tycker ofta det blir svajigt och ostabilt när jag håller kameran en bit från ansiktet (det hjälper ju inte att jag är klen och har spagettiarmar :)).

Oki, men jag kör alltid stativ vid macro och då är det bra - utan stativ förstår jag att det är nästan omöjligt och då är det nog bara att byta focusskiva om man skall ha en chans att focsera vettigt...

Ja det var tanken. Men som sagt är jag lite fundersam om sökaren blir nattsvart med mina andra ljussvagare objektiv...

Har testat EF-S och tyckte den var för mörk. Kör i stället med EF-D, den med rutnät. Den är iof toppen vid tex landskapsbilder så man enklare får det rakt, men en viss nytt vid makro är det också. Däremot inte enklare att fokusera som var ditt syfte.

En split screen är nog inte aktuellt för mig, men tack för tipset i alla fall. Vad jag hört (och läst) är att själva 'gränsen' mellan oskärpa/skärpa blir tydligare med EF-S. Men om det är så att sökaren blir för mörk så är det ju inte värt det.

Med Ef-S ska man ju ha optik med minst ljusstyrka f/2,8. Antagligen gärna ännu bättre, för att skivan ska komma till sin rätt.
Jag har läst någonstans att om man vill ha en ljusstarkare skiva får man göra den mer grovhuggen, och då kan man inte se skillnad på skärpa och oskärpa för ett så litet skärpedjup som man får med exempelvis f/1,4. När man då har autofokus har de flesta tillverkare valt att göra en skiva som inte är perfekt för optik med f/1,4 eller f/2. Väldigt många amatörer har ju bara zoomar, som inte finns ljusstarkare än f/2,8, och många gånger inte ens det.

Jag kan ju bara titta på mina egna grejor. På den manuellt fokuserade tiden (Canon FD) hade jag 57% optik med ljusstyrka bättre än f/2,8. Nu (Canon EF/EF-S) har jag inget alls. De största är just f/2,8.

14% bättre än lika med f/1.8
43% bättre än lika med f/2.8

Om vi skall bita siffror...
Dock tycker jag att sökarna är för små på dessa crop-kameror. oki, de duger, men utan af och med ljussvaga objektiv så är det mer tur än något annat som avgör om det blir skarpt. Saknar filmtidens sökare...

Jag vill inte starta en ny tråd gällande fokusskivor så jag skriver min fråga här, så det blir lite offtopic och det ursäktar jag för.

Hur som helst, vad har ni för erfarenheter när det gäller konsertfoto och fokuseringsskivor. Är det inte bra att använda det när det är lite mörkt så slipper man en jagande autofokus.

Eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto