Annons

EF-S på R-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag noterade i specarna för EF-adaptern till EOS-R att även EF-S ska gå att montera på den. Men då undrar jag om det i så fall inte kommer att saknas hörn på bilderna? Eller finns det en inbyggd logik i kameran/adaptern som automatiskt croppar bilden ifall den upptäcker att ett EF-S är monterat ?
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Den croppar. EOS R använder då endast en del av sensorn (som motsvaras av APS-C format). Detta sker automatiskt om det är ett Canon EF-S objektiv.
 

VargenW

Aktiv medlem
Och det funkar bra, precis som sagts i en del tester, det känns som att autofokusen funkar bättre med mitt EF-S 55-250 på EOS RP än vad det gjorde när jag hade 77D, trots att den faktiskt använder färre pixlar. Det senare är nog inte så väsentligt.
 

martley

Aktiv medlem
Coolt! Det gör ju att steget från APS-C till R inte gör riktigt lika ont i plånboken, åtminstone initialt. R-objektiven verkar annars ligga på en högre prisnivå än EF-S, men det gör väl EF överlag också. Nackdelen med croppning är förstås att man tappar en del pixlar som inte kommer med, det är väl mest i hörnen det märks, och det borde funka hyfsat med det kvadratiska instagrambildformatet, men jag kan inte komma på något bättre alternativ, oavsett brännvidd så fyller inte EF-S ut lika mycket.
Det står inte mycket om detta på Canons hemsida, möjligen om man laddar ned användarhandboken för någon R-modell.
 

VargenW

Aktiv medlem
Men samtidigt får du ju inte ut potentialen av en fullformatskamera om du använder EF-S objektiv. Jag kan istället varmt rekommendera RF 24-105/4!!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det märks inte speciellt i hörnen. Hela din bild får mindre pixlar. Du får knappt 12 Megapixlar kvar av de ursprungliga 30. på hela bilden som du tar. Dessa 12 Mpix räcker dock långt om du inte ska beskära så mycket, En A4 i boktryck eller en 4K-skärm med lite beskärd bild fylls upp med denna upplösning,
 
ANNONS