Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Effekt på 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag har försökt att hitta vad en Canon 580EX har för effekt, inte ledtal. Dvs i J eller Wattsekunder som man mäter studioblixtar i för att bilda mig en uppfattning hur mycket effekt man behöver i studioblixtar.

Den enda referensen jag har och vet vad de går för är minna 580EX så om man skulle kunna hitta motsvarande effekt på en sådan så vore jag glad.

Du har ingetting för att försöka räkna fram Ws på en liten kompaktblixt. Därimot är det lättare att hitta ledtalen för studioblixtarna som ofta anges av tillverkarna, då oftast med en standardreflektor. Ledtalet ändras ju också beroende på vilken utrustning du använder. Soft-box, reflektor, paraply o.s.v.

Det stora problemet för många(som inte plåtar lagbilder, etc) är att en hel del blixtar inte går att ställa ner tillräckligt mycket, de här för kraftiga om man har de i små utrymmen eller skulle vilja ha kort skärpedjup(öppen bländare).

T.ex så såg jag en jämförelse hur många bygglampor som behövde användas för att ersätta en kraftig blixt. Det var tusentals, just med tanke på att all kraft går på en sådan kort tid i blixtarna.

Det finns alltså ingen exakt korrealation mellan ledtal och Wattsekunder. Dessutom kan två olika blixtar ge samma ledtal, trots att de har olika specifikationer för wattsekunderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto