Annons

Efterlikning av analog färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Det går att ladda ner olika inställningar till de nyare EOS kamerorna för att efterlikna olika filmer.
Finns det några tabeller någonstans för vilka värden man ska ställa in kameran till eller inställningar i camera raw (Photoshop) om man vill efterlikna t.ex. Fuji Velvia, Kodachrome 64 eller negativ processering av dia?
Jag saknar detta från min analoga tid. Jag fotade t.ex. mycket med velvia och gillade den färgen som kom ut av den filmen.

Jag har en EOS350D.

fredrikru skrev:
Inget som slår orginalet.....

// Fredrik
Helt riktigt. (Snyft).

Men det är tråkigt att behöva vänta på en rulle kodacrome 64 som ska skickas till Schweiz för processering. Om den nu ens finns att få tag på längre?
Hur är priserna på positiv film och framkallning nuförtiden?

Utan att vara insatt i analog film så tror jag ändå att det kommer så småningom. I alla fall något som är bättre än det som finns idag. Tänk bara på hur illa de första CD-spelarna lät jämfört med vinylskivorna.

Lasse C

ThomasRaden skrev:
Helt riktigt. (Snyft).

Men det är tråkigt att behöva vänta på en rulle kodacrome 64 som ska skickas till Schweiz för processering. Om den nu ens finns att få tag på längre?

Det är väntan OCH längtan som gör livet!!! ;)

Varför vill du efterlikna analog film? Det låter ungefär lika kul som plast som skall se ut som trä men ändå bara är, plast.

ThomasRaden skrev:
Helt riktigt. (Snyft).

Hej

Det är värre med Kodachrome nu. Det skickas vidare från Schweitz till Dwayne's Photo i Kansas.

Fast när jag körde Kodachrome i våras så gick det knappt på 2 veckor.

Fast E6 är det inga problem att hitta labb som fixar det på någon timma...

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto