Annons

Egen insättning, momsavdrag m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Ska starta enskild näringsverksamhet snart.
Har under förra året köpt på mig en del utrustning som jag kommer att anvönda i firman.
Visst kan jag lyfta momsen på dessa saker som jag köpt till firman redan föregående år?
Sen tar jag väl upp dem som egen insättning oxo, alltså en kostnad jag haft för att starta firman, och den kostnaden borde väl vara avdragsgill?

Dez skrev:
Ska starta enskild näringsverksamhet snart.
Har under förra året köpt på mig en del utrustning som jag kommer att anvönda i firman.
Visst kan jag lyfta momsen på dessa saker som jag köpt till firman redan föregående år?
Sen tar jag väl upp dem som egen insättning oxo, alltså en kostnad jag haft för att starta firman, och den kostnaden borde väl vara avdragsgill?

Japp, du kan ta upp de saker du köpt till firman det år du startat samt föregående år, under förutsättning att du haft för avsikt att starta upp firma vid inköpstillfället (men det är ju svårt att kontrollera förstås...).

Om du dessutom går med förlust första räkenskapsåret kan du kvitta detta mot inkomst av tjänst, om du har ngn sådan.

Kan någon länka till skatteverkets digra arkiv där detta står att läsa?

Skatteverket brukar hålla informationskvällar där mycket sådant tas upp... Främst är väl detta innan deklaration.

Håll utkik på deras hemsida.

Det finns också deklarationshjälp för enskilda näringsidkare som du kan ladda hem på deras sida. Ta en titt på den här som tar upp en hel del nyttigt i den enskilda verksamhetsdjungeln....

Mvh /Peter

Passa även på att ladde ner broschyren SKV 283 och blanketten N1

...det kan vara bra att vara lite insatt tills det är dags, så du vet vad du ger dig in på... =o)

//Peter

Jag har funderat lite på en grej, och det är det där med reseavdrag i firman. Jag har en nystartad enskild firma med avsikt att förhoppningsvis sälja en del bilder, och jag har faktiskt också lyckats sälja de tre första. Hur funkar det med reseavdrag i den här typen av verksamhet? Kan jag dra av resekostnader för en fotoresa som förhoppningsvis resulterar i en och annan såld bild, men som också givetvis kanske inte ger ett smack. Jag kanske inte över huvud taget får de bilder jag hoppats få, och även om jag får dem kanske jag inte lyckas sälja dem...
//Anders

Ja, du får dra av 18 kr/mil för körning i tjänst. Du bör föra körjournal för att ha torrt på fötterna. Det finns en speciell ruta för att ange detta på deklerationen (inte den vanliga, utan på N1, ruta 172)

Mycket intressant tråd, då jag också är i startgroparna..

En fråga ang. dator.. vi har ju en äldre pc i familjen som alla använder.. om jag startar en firma och köper en dator genom företaget, då får jag ju dra av momsen om jag förstått allt rätt.. MEN vad händer i deklarationen om jag inte gjort någon inkomst första året utan endast haft utgifter.. vilket det ju tyvärr brukar ha en tendens att bli..

.. och hur påverkas mitt vanliga jobb jag har om jag gör ovanstående?

Man får kvitta förlust i en enskild firma mot annan inkomst. Men det finns förstås vissa regler.

Ur SKV295

Huvudregeln är att underskottet får dras av i näringsverksamheten
nästa år. Om näringsverksamheten
efter avdrag för tidigare års underskott åter visar
underskott, får detta tas med till nästa år osv ( underskottet
rullas vidare ). Läs mer under ”Underskott av
näringsverksamhet”, sidan 48.
Är verksamheten nystartad gäller samma rätt till
kvittning mot inkomst av tjänst eller mot annan
näringsverksamhet, som för andra nystartade verksamheter
– med det tillägget att rätten till kvittning
inte är tidsbegränsad. För en fri kulturarbetares
underskott får avdrag göras utan beloppsbegränsning,
men bara för det aktuella inkomstårets underskott,
inte för tidigare års dvs. inte för inrullade
underskott.
Kvittning mot tjänst eller annan näringsverksamhet
får bara ske om du haft inte obetydliga intäkter under
inkomståret och de tre föregående åren. Som intäkt
får – i detta fall – din anställningsinkomst räknas
med om den avser kulturarbete. Annan anställningsinkomst
får inte medräknas.

ulricahdesign skrev:
Mycket intressant tråd, då jag också är i startgroparna..

En fråga ang. dator.. vi har ju en äldre pc i familjen som alla använder.. om jag startar en firma och köper en dator genom företaget, då får jag ju dra av momsen om jag förstått allt rätt.. MEN vad händer i deklarationen om jag inte gjort någon inkomst första året utan endast haft utgifter.. vilket det ju tyvärr brukar ha en tendens att bli..

.. och hur påverkas mitt vanliga jobb jag har om jag gör ovanstående?

Du bör prata med din arbetsgivare att det är ok att du skaffar FA-Skattsedel.

Dez skrev:
Hur ska en körjournal se ut?

En körjournal bör innehålla.

- Startplats
- Mål
- Kundnamn/uppdrag
- Mätarställning start
- Mätarställning slut
- Distans
- Övriga utgifter, parkering, biltull, färja m.m.

wikman skrev:
Du bör prata med din arbetsgivare att det är ok att du skaffar FA-Skattsedel.

Njae... varför det? Visst... om den nystartade verksamheten på något sätt kan uppfattas som en konkurrent till det ställe där du har din anställning. Men annars? Varför?
Det som däremot kan bli lite jobbigt är om du blir arbetslös, då du kan få problem med din a-kassa.
//Anders

Dez skrev:
Det har väl inte han med att göra.

Det beror helt på hur ditt anställningsavtal ser ut! Det är väldigt vanligt att man inte får driva andra företag, sen vet inte jag om det är OK.

Den bästa jag sett är "den anställde får ej bedriva konkurerande verksamhet på arbetstid" (fritt ur minnet från anställningsavtalen på ett av världens största företag)

Det där med konkurerande verksamhet köper jag, men man borde få driva hur många företag man vill.
Hur många styrelser sitter inte en del med i?

WFS) (Graylingman skrev:
Njae... varför det? Visst... om den nystartade verksamheten på något sätt kan uppfattas som en konkurrent till det ställe där du har din anställning. Men annars? Varför?

Din arbetsgivare kanske vill att du fokuserar på ditt jobb?

Du måste iaf meddela din arbetsgivare att du skaffat FA-Skatt, så att de kan dra rätt skatt, då är det tråkigt om det visar sig att det finns en paragraf i avtalet :-(

Har man haft FA-skatt har man alltid rätt till A-kassa, men det kan krävas att man lägger firman i malpåse. Har man haft firman parallellt med ett heltidsjobb under minst sex månader kan man ha den kvar som bisyssla samtidigt som man stämplar, men det beror lite på fackets A-kassa.

wikman skrev:
Din arbetsgivare kanske vill att du fokuserar på ditt jobb?

Du måste iaf meddela din arbetsgivare att du skaffat FA-Skatt, så att de kan dra rätt skatt, då är det tråkigt om det visar sig att det finns en paragraf i avtalet :-(

Ok, jag ska kolla om det står nåt sånt i mitt anställningsavtal.
//A

"dra rätt skatt"?
Då måste de ju veta vad man tjänar o.s.v.

"Fokusera på ditt jobb"
Då borde all form av fritidssysselsättning vara förbjuden.

ANNONS
Götaplatsens Foto