Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Element konstiga filer

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag plåtar mest i RAW-format. När jag öppnar en mapp med RAW-bilder kommer det också upp ett antal filer med namnetXP..... Dessa filer går inte att öppna. Någon som har några synpunkter? Tack på förhand

Filerna med ändelsen .xmp är filer som innehåller metadata. Det finns en till varje RAW-fil, och de brukar ha samma filnamn.

Exempelvis: (Canon)
img_001.cr2 --> Rawfil
img_001.xmp --> Fil med metadata

Metadatafilen skapas oftas av t.ex. LightRoom eller en RAW-konverterare

Hoppas att detta redde ut frågan.

//Patrik

XMP-filer

[Stort tack för hjälpen. Jag har en fråga till: Samtliga filer i mapparna profilerar sig som en blomma. Då jag klickar på en så släcks flera stycken.

QUOTE=jpp;1479412]Filerna med ändelsen .xmp är filer som innehåller metadata. Det finns en till varje RAW-fil, och de brukar ha samma filnamn.

Exempelvis: (Canon)
img_001.cr2 --> Rawfil
img_001.xmp --> Fil med metadata

Metadatafilen skapas oftas av t.ex. LightRoom eller en RAW-konverterare

Hoppas att detta redde ut frågan.

//Patrik[/QUOTE]

En kul grej är att om man öppnar rawfilen på en gång till så kommer rawkonverteraren ihåg inställningarna sen förra gången.

ANNONS
Götaplatsens Foto