Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements 3.0 Inkrementell Backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Jag gillar det mesta i 3.0 men denna funktion får jag inte att fungera.

Det jag vill göra är att ta en komplett backup till CD-R och sen "då och då" göra inkrementell backup - också till CD-R.

Det som händer är:

1/ Väljer backup från menyn.
2/ En "termometer" med "Recovering" visas helt kort.
3/ Väljer inkrementell backup
4/ Får upp formulär där jag väljer var backupen ska hamna. Väljer CD-R
5/ Monterar CD-R från senaste kompletta backup. Klickar browse. Programmet hittar logfilen från denna och visar hur mycket filer som ska backas upp och hur lång tid det ska ta.
6/ Klickar done-
7/ Får en bild där det står vänta.
8/ Byter CD-R till en blank.
och väntar och väntar....

Inget händer!

Om jag gör motsvarande men tar backupen till hårddisken i stället blir det en backup. Men jag vill ju ha den på media, annars kunde jag ju liksom strunta i det hela totalt..

Tacksam för tips.

Hejsan, har tyvärr inget bra svar på din fråga. Men kan du inte bara "för hand" bränna av den backup som du lyckas lägga på hårddisken?

/Johan

CD-R är inte rätt media för inkrementell backup.

(Inkrementell, stegvis. En inkrementell ökning är ökning i ett steg i taget. I engelskspråkiga texter används ofta ordet i betydelsen liten, nästan försummbar. Inkrementell backup är att bara säkerhetskopiera det som inte redan backats upp och det som ändrats sen en back-up togs sist.)

Det går lätt på en HD att lägga till och ändra i filer och mappar men inge vidare på en CD-R.

Håller med föregående talare om att göra det inkrementella på HD och sedan bränna detta på CD eller DVD.
/nic

Jo det blir väl så jag får göra. Det är ju ingen riktig manual med 3.0 och inget i menyer eller online hjälp säger att man inte skall kunna bränna enbart nya/ändrade filer till CD direkt.

Bra i och för sig att det finns en backupfunktion överhuvudtaget OCH funktionen att kunna lyfta ut bilder till CD men ha kvar "thumbnail" och flaggan för att filen finns offline är också bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto