Annons

Emulsionssida - Efke OP 12

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Efke OP 12 är en av mina favoritfilmer när det gäller mörkrumsexperiment. I regel är dock skärpan av mindre betydelse för mig. Nu har jag dock laddat min 8x10"-are med filmen. Filmen saknar de hack som brukar finnas på bladfilm, alltså de som indikerar vilken sida som är emulsionssidan. Är det någon som har en aning om hur man ser vilken sida som är emulsionssidan på Efke OP 12 (alltså den orthokromatiska lithfilmen)? Om man tittar på filmen i mörkrummet, är det den ljusare eller den mörkare av sidorna som är emulsionssidan?

Bästa,
Fredrik

Jag skulle spontant vilja säga den ljusare sidan, men har du ett ark uppe så gör ett skraptest. Då ser du enkelt vilken som är emulsionssidan. Och, det här låter kanske fånigt; lukta på filmen. Emulsionssidan och bassidan luktar olika, ett gammalt trick som jag lärde mig som reprofotograf.

-- MW

Jag tippar också på den ljusare sidan. Antihaloskiktet på baksidan brukar ju vara mörkt, om nu OP12 har det. Det var ett tag sedan jag lekte med den filmen.

Tackar. Jag testar de jag laddat med den ljusa sidan uppåt först och nästa gång jag går in i mörkrummet provar jag att skrapa på emulsionen. Bästa, F.

ANNONS
Götaplatsens Foto