Annons

En 6:a i sökardisplayen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Köpte mig en ny 20D för någon vecka sedan. Innan har jag använt 350D. Jag upptäckte att jag ser en stor 6:a i högra delen av displayen, precis till vänster om den gröna punkten som lyser vid fokusering.

Jag frågade på scandinavian photo men dom hade ingen aning trots att dom tydligen själva hade canon.

Har läst i intruktionsboken, men det jag fick fram var att det skulle betyda "max antal bilder i högsta möjliga upplösning" vilket är galet. Kameran fungerar utan problem, men jag blir fan nipprig av info jag inte kan tyda... så om någon vänlig själ vett vad detta kan vara så tala om det snälla!

synd att man ine kan ta en "skärmdump" av sökaren och posta här...

Själv hade jag en 9:a där men när jag ändrade upplösningen eller valder RAW och jpeg då fick jag en 6:a istället.

Ja. Det är väl helt enkelt hur många bilder du kan ta i sekvens innan bufferten är fylld & kameran måste skriva till minneskortet. Vad som händer med din 20D då är jag inte säker på men tror att du kan fortsätta att fotografera fast med lägre hastighet, det sista får någon korrigera om det inte stämmer?

Har en liknande siffra i min D7D, den visar 8 vid RAW.

//Larsa

Den anger som sagt hur många bilder som ryms bufferten. 20D är rätt snabb, så medans du tar ett gäng bilder så hinner den skriva några till kortet, speciellt när du kör JPG. Så när du nått till 9 bilder så finns det forfarande några bilder kvar att ta.

Detta är ett arv från Canon T90 och Eos 1 som visar hur många bilder som finns kvar.

Att det bara står 9 fast att kameran har fler bilder i bufferten vid jpg beror på att Canon bara använder en siffra i den modellen. 9 eller fler betyder det alltså.

I Eos 1D:kamerorna visas bufferten med två siffror.

Inte oväntat står detta i manualen, men den tittar väl ingen i... :)

Kalle_B skrev:

Har läst i intruktionsboken, men det jag fick fram var att det skulle betyda "max antal bilder i högsta möjliga upplösning" vilket är galet.

Mjo jag läste faktiskt i manualen.. jag är manual slukare.. kan sitta timmtal o läsa manualer.. :)
Men jag fattade aldrig att det skulle gälla seriebildtagning... men nu vet jag så tackar.. :)

Jag är också manualbitare & har märkt att manualer emellanåt är ganska så dåliga på att förklara saker. Oftast så förstår jag genom erfarenhet av SLR-kameror jag tidigare ägt men ibland så är vissa förklaringar mycket luddiga, om det ens förklaras. Vanligt är att en funktion presenteras men inte förklaras...

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto