Annons

En-benare vs. Tre-benare

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Jag har inget enbenstativ och känner inget behov av ett. Mitt kolfiberstativ med Acratech-kula väger så lite att det knappt märks på en vanlig liten ryggsäck. Jag kör det ofta som ett enbenstativ, med alla tre benen ihop. Men när jag har gott om tid eller verkligen behöver stabilitet är det skönt att kunna fälla ut dem. Har aldrig känt att det varit klumpigt eller långsamt.

Mitt jättestativ står dock mest hemma eller ligger i bilen. Det är inte portabelt alls... Men himla skönt med långa brännvidder när man väl har det på plats!

/Pontus


Hej Pontus!

Så du har två trebensstativ?

Jag kommer nog aldrig att äga mer än ett trebensstativ och ett enbensstativ.

Vi fotar nog på väldigt olika sätt, vi som disskuterar här. Jag upplever mina behov som direkta och konkreta i förhållande till mina situationer. Om det inte hade varit så så hade det inte varit ngt att prata om heller:)

Jag gillar personligen inte tanken på att ha mycket prylar. Därför så är två trebensstativ ute ur leken för min del. Ingen kan säga att ett litet men ändå mycket stabilit enbensstativ tar mycket plats direkt;)


MVH Niclas,
 
Har mailat Zebramedia nu.

Hur är det egentligen med dessa kolfiberstativ och stabiliteten..

Visst är de stabila och så men tyngd är ju också viktig. Eller vad anser ni?

Jag vill ha ett stativ med lagom tyngd och att applicera en tung kulled i toppen på ett "lätt" stativ känns inte som det rent ideella..

Vad säger ni kolfibernissar om dessa tankar?

Jag fotar ofta där det är vindfullt och krävande på många sätt..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Har mailat Zebramedia nu.

Hur är det egentligen med dessa kolfiberstativ och stabiliteten..

Visst är de stabila och så men tyngd är ju också viktig. Eller vad anser ni?

Jag vill ha ett stativ med lagom tyngd och att applicera en tung kulled i toppen på ett "lätt" stativ känns inte som det rent ideella..

Vad säger ni kolfibernissar om dessa tankar?

Jag fotar ofta där det är vindfullt och krävande på många sätt..

MVH Niclas,
Jag diskuterade lätta kontra tunga, kolfiber vs lättmetall med Hans på optipod vilken torde vara en av de kunnigare i branchen. Han sa att tyngden enbart var en hjälp vid blåst eller andra yttre vibrationsskapande element, men det kan ju lätt avhjälpas med att hänga vikter i stativkroken. Vad gäller vibrationer i övrigt så är kolfiber överlägset. Materialet dämpar och dödar vibrationer på ett helt annat sätt än lättmetall. Det finns enligt honom inga lättmetallstativ hur dyra de än är som kan mäta sig med de bättre kolfiberstativen. Själv kommer jag inom en framtid att titta på något av Gitzos kolfibermodeller som skall vara ett kvalitetssnäpp högre än Velbons eller Manfrottos. Ett tips angående extra viktapplicering. Ha alltid med någon påse typ blixtpåse eller objektivpåse i skinn som man brukar få med vid köp. De har självåtdragande snöre i toppen och kan enkelt fyllas med närmast tillgängliga sten eller dyl.
 
Ja, jag köper det du skriver.

Frågan är hur Feisol,s stativ är i förhållande till Gitzo,s..

Jo kolfiber är nog ett långt mer dämpande material i sig, men det beror ju också väldans mycket på hur man tillverkar fibrerna och hur processen är både i detalj och generellt i produktionen.
Detta vet ju vi flugfiskare allt om..;)

Jag kollade just på Gitzo,s sida (som är helt ny jämfört med tidigare!) och hittade inte det 1505 compact jag hade spanat in... jaja det är ju aluminium...


En fråga till er trebenare.. om vikten inte spelar ngn roll (spelar en väldans liten roll för mig även om jag rör mig mycket..) villka är då argumenten för att köpa kolfiberstativ till en dyrare slant.. Förutom vibrationsdämpningen alltså??

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Hur är kolfiber-materialen/stativen i kalla temperaturer där fysisk påverkan är hård...?

Där kanske aluminiumet vinner eller? Blir inte kolbifrerna "spröda" i kyla?..

Låt oss säga -20...

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja, jag köper det du skriver.

Frågan är hur Feisol,s stativ är i förhållande till Gitzo,s..

Jo kolfiber är nog ett långt mer dämpande material i sig, men det beror ju också väldans mycket på hur man tillverkar fibrerna och hur processen är både i detalj och generellt i produktionen.
Detta vet ju vi flugfiskare allt om..;)

Jag kollade just på Gitzo,s sida (som är helt ny jämfört med tidigare!) och hittade inte det 1505 compact jag hade spanat in... jaja det är ju aluminium...


En fråga till er trebenare.. om vikten inte spelar ngn roll (spelar en väldans liten roll för mig även om jag rör mig mycket..) villka är då argumenten för att köpa kolfiberstativ till en dyrare slant.. Förutom vibrationsdämpningen alltså??

MVH Niclas,
Enligt en del återförsäljare så skall kolfiber vara något sprödare än lättmetall dvs ett par slalomskidor som kastas oförsiktigt i bagaget över ett stativ kan få det att spricka. Jag ställer mig till viss del skeptisk till det, men kanske. Jag antar att det finns kvalitetsskillnader kolfiber emellan också. Bästa argumentet för att köpa kolfiber, är för mig att just de stativen oftast är lite mer påkostade i övrigt också dvs finish och hantverk ligger på topp, sen är de ju som sagt var också både lätta o stabila.
 
Bättre kvalitet än på Gitzos kolfiberstativ är nog svårt att hitta. Jag har själv ett 1227 med Markins M10 kulled, och det är mycket stabilt om man tynger ner det med t.ex. en kameraväska.

Jag har också sedan ett par dagar ett Stabil Makro trästativ. Det är mycket trevligt när man fotograferar på låg höjd - även med en 300/2.8 och 2x converter.

Trästativ är ett trevligt, och hyfsat billigt, alternativ till kolfiber. Kul också att det finns svensktillverkade.

Jag har också ett Manfrotto 679B med en liten kulled med Arcafäste för de gånger ett trebensstativ är för otympligt att släpa på.
 
Niclasfoto skrev:
Hej Pontus!
Så du har två trebensstativ?
Jag kommer nog aldrig att äga mer än ett trebensstativ och ett enbensstativ.
Vi fotar nog på väldigt olika sätt, vi som disskuterar här. Jag upplever mina behov som direkta och konkreta i förhållande till mina situationer. Om det inte hade varit så så hade det inte varit ngt att prata om heller:)
Jag gillar personligen inte tanken på att ha mycket prylar. Därför så är två trebensstativ ute ur leken för min del. Ingen kan säga att ett litet men ändå mycket stabilit enbensstativ tar mycket plats direkt;)
Det beror nog som du säger på hur man fotograferar. Jag hade först ett kompromisstativ, men insåg efter ett tag att det var så tungt att jag ibland drog mig för att ta med det, men samtidigt för instabilt för riktig långa brännvidder. Därför föll det sig naturligt med ett extremt lättviktstativ (Velbon Carmagne 630 med Acratech-kula) som alltid kan hänga med, även på picknicken, och ett dunderstativ (det tyngsta i Gitzo 500-serien) med videohuvud (Manfrotto 501) när man håller sig stationär eller behöver allt stöd man ka få. Det finns ett ännu mera extremt stabilt alternativ, nämligen Berlebach UNI 16 eller 26 trästativ, med en stor inbyggd nivelleringskula som kan användas som kulled med tele. Min far har detta och jag har varit lite sugen på att skaffa det, men jag fotograferar nu mer och mer rörligt och på fri hand, så det finns viktigare saker att prioritera. Med hyggligt korta brännvidder och IS försvinner lite av behovet av stativ om ljuset är bra.

Niclasfoto skrev:
Hur är det egentligen med dessa kolfiberstativ och stabiliteten..
Visst är de stabila och så men tyngd är ju också viktig. Eller vad anser ni?
Jag vill ha ett stativ med lagom tyngd och att applicera en tung kulled i toppen på ett "lätt" stativ känns inte som det rent ideella..
Vad säger ni kolfibernissar om dessa tankar?
Mitt lilla stativ är mest tänkt att vara lätt. Med långa telebrännvidder och långsamma slutartider håller det inte riktigt måttet. Men det följer alltid med! Jag upplever det ändå inte som säskilt mycket mindre stabilt än t ex Manfrotto 055, som väger betydligt mera. När man har riktigt tung utrustning på kolfiberstativet tycker jag det kan kännas lite vekt, men i normalfallet fungerar det rätt bra. Vill du bara ha ett enda stativ för allt, inklusive tele, och av kolfiber, skulle jag välja en något stöddigare variant, typ Gitzo 1325. Tyngden spelar självklart roll om man tänker i ren fysik. De vibrationer som uppstår blir ju betydligt mindre om massan i staivet ökar, under förutsättning att alla andra delar, som stativfot, snabbfäste och huvud håller måttet. Vibrationsdämpning är en annan fråga och här borde ju trä vara ännu bättre än kolfiber.

/Pontus
 
Fina inlägg av er!

Jo, med lite eftertanke så är nog kolfiberstativen att föredra idag enligt många och många argument.

Men jag undrar över en rent teknisk sak.
Strävar tillverkarna av kolfiberstativ efter så styva stativ (fibrer) som möjligt? Eller strävar man mot en "seghet" i fibrerna?

Grafit/kolfiber i andra slags produkter har ju genrellt en tråkig egenskap av att spricka både stort och smått vid ibland obegripligt liten åverkan.

Flera menar att kolfiberstativen känns stabila och hållbara, men jag är inte övertygad...;)


Jag skall se vidare och jämföra Feisol och bla Gitzo.
Prisdiffen är ju fenomenal!!weee!!
Kanske hittar jag även ngt som beskriver filosofi vad gäller just fibrerna och vad man anser vara bäst och varför... Tillverkarna borde ju veta varför de väljer den viss styvhet i fibrerna osv...
(Jag gissar att olika tillverkare också tillverkar rättså olika stativ sett till just styvheten i fibrerna...)


MVH Niclas,
 
Om du funderar på ett stativ med skruvlås, som t ex Gitzo, är det nog en god ide att prova ett med och ett utan ALR (Anti Leg Rotation).

Jag har stativ med och utan ALR och kan säga att jag aldig hade valt ett utan ALR nu när jag har upplevt skillnaden i användning mellan dem.
 
boris.bonasin skrev:
Om du funderar på ett stativ med skruvlås, som t ex Gitzo, är det nog en god ide att prova ett med och ett utan ALR (Anti Leg Rotation).

Jag har stativ med och utan ALR och kan säga att jag aldig hade valt ett utan ALR nu när jag har upplevt skillnaden i användning mellan dem.

Vad är den egentliga skillnaden de emellan rent praktiskt menar du?

MVH Niclas,
 
Hej Daniel.
Först började jag med att handhålla mitt 100-400mm 5,6 objektiv.....dagar senare hade jag ett enbent stativ som stabiliserade mycket gott...men efter att i år köpt ett enklare trebent stativ förstår jag hur viktigt det är med trebent.

Även soliga dagar eller ljusare dagar använder jag mitt stativ även om jag kanske inte behöver det tidsmässigt men fan så gott att slippa hålla hela "skiten" i väntan på ..något!!.

Det finns ingen dag,regnig,molnig eller solig som jag går ut utan mitt enkla trebenta stativ.
Det är absolut värt att satsa på ett trebent stativ direkt..det finns bara fördelar med ett trebent....om du har en ryggsäckstol...kan du t.o.m. sitta och hänga på stativet och sova en liten stund.
Det kan man ta mig fan inte göra med ett enbent såvida man inte grävt ner det en och annan meter.
Mvh Thomas (en lördagkväll!!??)
 
Ja, som sagt så beror det väl på vad och framförallt HUR man vill/väljer att fota.

Ngn som hittar Gitzo,s "1505 CLASSIC Compact Performance" på Gitzo,s nya sida??
www.gitzo.com

MVH Niclas,
 
Försökte med BH med det är tydligen "brownout" i New York!!! För många airconditions antar jag...!
Kollade i katalogen men finner bara.. 1505 tele studex 5"..tydligen carbonfiber men inget nämnt om "classic compact performence". kan vara två helt olika stativ men ändå samma eftersom oftast är det olika benämningar emellan Europa och Usa!!!
Mvh Thomas
 
Niclasfoto skrev:
Vad är den egentliga skillnaden de emellan rent praktiskt menar du?

MVH Niclas,

Med ALR går det att låsa upp/låsa och fälla ut/in ala sektionerna samtidigt. Utan ALR blir det till att ha nästkommande sektion låst innan man försöker hantera sektionen nedan.
 
Ja, B&H,s sida har nog fått värmeslag eller ngt... dött härifrån.

Hm, ja kanske namnen är olika.

Menar att det stativet jag klurar på heter just "GITZO tele studex 1505 MK2 Compact 4 sections", eller "GITZO 1505 Classic Compact performance".

Gitzo,s kolfiberstativ menar jag heter ngt i stil med "Mountanieer".

Jag har svårt att släppa tanken på ett beprövat alustativ..;)

jaja..

MVH Niclas,
 
Ja 600€ var det värsta jag sett...

Hur som helst så har jag varit inne på att köpa arca swiss + gitzo här = www.robertwhite.co.uk/tripods.htm
Men det kalaset skulle komma att sluta på ca +11000sek från england.

Samma kalas men i genomgående FEISOL (från zebramedia.com) går på dryga 6000sek, alltså nästan halva priset..

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens Foto