boris.bonasin
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Är jag ensammen här nu,,?
Feisol.
Finns den endast som importvara till Sverige?
MVH Niclas-nyfiken
Zebramedia säljer Feisol. Gör en sökning på Feisol på sidan så hittar du stativan.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Niclasfoto skrev:
Är jag ensammen här nu,,?
Feisol.
Finns den endast som importvara till Sverige?
MVH Niclas-nyfiken
Pongu skrev:
Jag har inget enbenstativ och känner inget behov av ett. Mitt kolfiberstativ med Acratech-kula väger så lite att det knappt märks på en vanlig liten ryggsäck. Jag kör det ofta som ett enbenstativ, med alla tre benen ihop. Men när jag har gott om tid eller verkligen behöver stabilitet är det skönt att kunna fälla ut dem. Har aldrig känt att det varit klumpigt eller långsamt.
Mitt jättestativ står dock mest hemma eller ligger i bilen. Det är inte portabelt alls... Men himla skönt med långa brännvidder när man väl har det på plats!
/Pontus
Jag diskuterade lätta kontra tunga, kolfiber vs lättmetall med Hans på optipod vilken torde vara en av de kunnigare i branchen. Han sa att tyngden enbart var en hjälp vid blåst eller andra yttre vibrationsskapande element, men det kan ju lätt avhjälpas med att hänga vikter i stativkroken. Vad gäller vibrationer i övrigt så är kolfiber överlägset. Materialet dämpar och dödar vibrationer på ett helt annat sätt än lättmetall. Det finns enligt honom inga lättmetallstativ hur dyra de än är som kan mäta sig med de bättre kolfiberstativen. Själv kommer jag inom en framtid att titta på något av Gitzos kolfibermodeller som skall vara ett kvalitetssnäpp högre än Velbons eller Manfrottos. Ett tips angående extra viktapplicering. Ha alltid med någon påse typ blixtpåse eller objektivpåse i skinn som man brukar få med vid köp. De har självåtdragande snöre i toppen och kan enkelt fyllas med närmast tillgängliga sten eller dyl.Niclasfoto skrev:
Har mailat Zebramedia nu.
Hur är det egentligen med dessa kolfiberstativ och stabiliteten..
Visst är de stabila och så men tyngd är ju också viktig. Eller vad anser ni?
Jag vill ha ett stativ med lagom tyngd och att applicera en tung kulled i toppen på ett "lätt" stativ känns inte som det rent ideella..
Vad säger ni kolfibernissar om dessa tankar?
Jag fotar ofta där det är vindfullt och krävande på många sätt..
MVH Niclas,
Enligt en del återförsäljare så skall kolfiber vara något sprödare än lättmetall dvs ett par slalomskidor som kastas oförsiktigt i bagaget över ett stativ kan få det att spricka. Jag ställer mig till viss del skeptisk till det, men kanske. Jag antar att det finns kvalitetsskillnader kolfiber emellan också. Bästa argumentet för att köpa kolfiber, är för mig att just de stativen oftast är lite mer påkostade i övrigt också dvs finish och hantverk ligger på topp, sen är de ju som sagt var också både lätta o stabila.Niclasfoto skrev:
Ja, jag köper det du skriver.
Frågan är hur Feisol,s stativ är i förhållande till Gitzo,s..
Jo kolfiber är nog ett långt mer dämpande material i sig, men det beror ju också väldans mycket på hur man tillverkar fibrerna och hur processen är både i detalj och generellt i produktionen.
Detta vet ju vi flugfiskare allt om..
Jag kollade just på Gitzo,s sida (som är helt ny jämfört med tidigare!) och hittade inte det 1505 compact jag hade spanat in... jaja det är ju aluminium...
En fråga till er trebenare.. om vikten inte spelar ngn roll (spelar en väldans liten roll för mig även om jag rör mig mycket..) villka är då argumenten för att köpa kolfiberstativ till en dyrare slant.. Förutom vibrationsdämpningen alltså??
MVH Niclas,
Det beror nog som du säger på hur man fotograferar. Jag hade först ett kompromisstativ, men insåg efter ett tag att det var så tungt att jag ibland drog mig för att ta med det, men samtidigt för instabilt för riktig långa brännvidder. Därför föll det sig naturligt med ett extremt lättviktstativ (Velbon Carmagne 630 med Acratech-kula) som alltid kan hänga med, även på picknicken, och ett dunderstativ (det tyngsta i Gitzo 500-serien) med videohuvud (Manfrotto 501) när man håller sig stationär eller behöver allt stöd man ka få. Det finns ett ännu mera extremt stabilt alternativ, nämligen Berlebach UNI 16 eller 26 trästativ, med en stor inbyggd nivelleringskula som kan användas som kulled med tele. Min far har detta och jag har varit lite sugen på att skaffa det, men jag fotograferar nu mer och mer rörligt och på fri hand, så det finns viktigare saker att prioritera. Med hyggligt korta brännvidder och IS försvinner lite av behovet av stativ om ljuset är bra.Niclasfoto skrev:
Hej Pontus!
Så du har två trebensstativ?
Jag kommer nog aldrig att äga mer än ett trebensstativ och ett enbensstativ.
Vi fotar nog på väldigt olika sätt, vi som disskuterar här. Jag upplever mina behov som direkta och konkreta i förhållande till mina situationer. Om det inte hade varit så så hade det inte varit ngt att prata om heller
Jag gillar personligen inte tanken på att ha mycket prylar. Därför så är två trebensstativ ute ur leken för min del. Ingen kan säga att ett litet men ändå mycket stabilit enbensstativ tar mycket plats direkt
Mitt lilla stativ är mest tänkt att vara lätt. Med långa telebrännvidder och långsamma slutartider håller det inte riktigt måttet. Men det följer alltid med! Jag upplever det ändå inte som säskilt mycket mindre stabilt än t ex Manfrotto 055, som väger betydligt mera. När man har riktigt tung utrustning på kolfiberstativet tycker jag det kan kännas lite vekt, men i normalfallet fungerar det rätt bra. Vill du bara ha ett enda stativ för allt, inklusive tele, och av kolfiber, skulle jag välja en något stöddigare variant, typ Gitzo 1325. Tyngden spelar självklart roll om man tänker i ren fysik. De vibrationer som uppstår blir ju betydligt mindre om massan i staivet ökar, under förutsättning att alla andra delar, som stativfot, snabbfäste och huvud håller måttet. Vibrationsdämpning är en annan fråga och här borde ju trä vara ännu bättre än kolfiber.Niclasfoto skrev:
Hur är det egentligen med dessa kolfiberstativ och stabiliteten..
Visst är de stabila och så men tyngd är ju också viktig. Eller vad anser ni?
Jag vill ha ett stativ med lagom tyngd och att applicera en tung kulled i toppen på ett "lätt" stativ känns inte som det rent ideella..
Vad säger ni kolfibernissar om dessa tankar?
boris.bonasin skrev:
Om du funderar på ett stativ med skruvlås, som t ex Gitzo, är det nog en god ide att prova ett med och ett utan ALR (Anti Leg Rotation).
Jag har stativ med och utan ALR och kan säga att jag aldig hade valt ett utan ALR nu när jag har upplevt skillnaden i användning mellan dem.
Niclasfoto skrev:
Vad är den egentliga skillnaden de emellan rent praktiskt menar du?
MVH Niclas,