Annons

En dag med eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
jhk skrev:
1N är bra mycket logiskare. Men den går på film. Jag vill stoppa in 5:ans digitala i 1N, men det är lite för svårt. Kör endast digitalt, men kan inte riktigt sälja 1n:eek:rna.

1n gör oftast som man vill när man gör något man inte riktigt vet hur den fungerar. 5d tittar man på displayen där bak och tar om bilden.

100%-sökare saknar jag mest. Och jag blir knäpp på nedbländningsknappen om jag vill kunna ställa in skärpan med den intryckt (avdelningen avancerad gymnastik). Idiot känns det som jag blir på den vansinniga iden att lägga slutaren på hjulet där uppe och bländaren på bakre hjulet. Jag har en tendens att skifta mellan Av och manuell och då blir det ofta fel. 1N kändes som man kunde behandla lagom ovarsamt, så är det inte med 5d. 5d ligger mellan eos 30 och 1N som hus räknat, bra mycket närmare 30 dock.

Det som verkligen är bra med 5d är "filmen".

Tack för svar.

Jo jag antar att jag inte skulle gilla känslan i handen, med 5D..

Sökaren är nästan det viktigaste för mig, vid sidan av att bildpotentialen är bra nog såklart.. Därför är jag nyfiken på den i 5D. Att den inte är 100% är helt klart ett minus. Jag jobbar mycket och ofta med komponeringar helt uuuut i kanterna.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
... Att den inte är 100% är helt klart ett minus. Jag jobbar mycket och ofta med komponeringar helt uuuut i kanterna.

MVH Niclas,
Samma här. Men bilden verkar ligga i mitten. Jag klipper ofta bort den biten som inte var i sökaren. Jättelätt och ej destruktivt om man kör med Camera Raw. Sökaren är i alla fall lika ljus som 1n. Lite ljusare med standard mattskiva, lite mörkare med mattskivan som underlättar manuell fokusering.

jhk skrev:
Sökaren är i alla fall lika ljus som 1n. Lite ljusare med standard mattskiva, lite mörkare med mattskivan som underlättar manuell fokusering.

Det var FINT att höra.. Då är den inte helt oaktuell för mig ändå..

Tack för att du ger mig "kött på benen" inför ett framtida val :)!

MVH Niclas,

Jämförde sökaren i helgen mot min analoga 5:a - och 5D'n tyckte jag faktiskt var aningens bättre. Luftigare, ljusare och lite mer väldefinierad (5'ans är ganska rundad i hörnen mm.) Det är inga jätteskillnader - men ändå...

LeadHead skrev:
Hur är den storleksmässigt? Eye-relief/eye-point?
Den är mycket lik EOS 1N. Duger med mina glasögon, men inte mer. Men jag vet inte om jag jämfört storleken direkt. Kanske nån annan? Det kan inte vara mycket skillnad i alla fall. Klart hopp uppåt från EOS 20. Den franska tidskriften Chasseur d'images har jämfört sökaren på de flesta (alla?) DSLR:erna. 5D hamnade i topp som varande ljusast, gnuttan ljusare än 1DSmarkII.

Då var det andra albumet med min nu aningens mer använda 5D uppe...

Kan inte påstå att jag är mindre nöjd nu :)
Album

Jag har haft min 5D i några dagar nu och känner mig som en kalv på grönbete...fan va den är underbar! ;)
Idag ska den genomgå det ultimata testet....den ska dokumentera två 4-åringars lek. :D

//Liza

ANNONS
Götaplatsens Foto