Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga...eller två

Produkter
(logga in för att koppla)

dyZe

Medlem
Tjo, det är så att jag har en SRT 101b och är lite förvirrad över en grej i manualen.
Även om ni inte har manualen kan ni nog hjälpa mig.

Alltså det står Under rubriken 'Användning av icke mätarkopplade Objektiv'
Och det står att om man använder objektiven RF Rokkor, auto-rokkor, eller rokkor objektiv med manuell förvalsbländare, sker ljusmätning vid arbetsbländare...osv

Alltså..har inte alla MF-objektiv manuell förvalsbländare? Eller vad är annars förvalsbländaren?
Också, jag har ju några objektiv som kom efter manualen, tex ett Makinon Auto 28mm..

Gäller det dom?

Alltså sen står det under Auto-rokkor objekt att när man ställt in skärpan så ska man trycka knappen för skärpedjupskontroll, så att den intar läge för mätning vid arbetsbländare. Alltså, med typ alla objektiv jag har blir bilden mörkare, så som det senare beksrivs i manualen, men vi bländare 5,6. Det jag undrar är, är det arbetsbländaren ? Och måste jag mäta ljuset efter att det mörkare när jag har den bländaren och isånafall kan jag använda en annan bländare och få korrekt ljusmätning?

det blev lite förvirrat men säg åt mig att klargöra om det är nån del som är oförståelig.

Om vi ska göra det riktigt lätt att förstå så funkar det såhär:
kameran mäter ljuset på den bländaren du har valt efter att du trycker på skärpesdjupskontrollen.

Om du ändrar bländare måste du mäta ljuset igen.

/Henri

ANNONS