Annons

En gång till: MAC vs. PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Seriöst, OS X är roligare och bättre än Vista. Men det kräver ändå en hel del inlärning. Jag har kört Mac i ett år och jag gillar de funktioner som OS X har. men jag är långt ifrån fullärd.

imacen är ju dessutom estetiskt tilltalande, men jag har mina funderingar över skärmen i den.

Hjärtat säger imac, hjärnan säger PC...och jag har aldrig varit bra på att lyssna på hjärnan ;)

För framtida lyssnare; Nej tänk först och skriv sedan. Vill ni avreagera er, så gör det i en av de andra Mac vs PC-trådarna som ändå har spårat ut.

Gick från PC till iMac i början av året och har inte ångrat en sekund.

Det bara fungerar!

Du ska vara beredd på att allt inte är självklart men det finns bot.

Mac-World har haft en serie för oss som bytt från Win till OS x och så finns det böcker att köpa.

- Switching to a Mac for DUMMIES

- Mac OS X Leopard Just the steps for DUMMIES

- Teach Yourself VISUALLY, Mac OS X Leopard

Alla tre köpta på Adlibris.

Välkommen i gänget / Jan-Olof

Jag fick hem min 17" macbook pro for nan vecka sen och jag maste precis som alla andra saga att mac AGER.

Se bara till att du koper 24" versionen, den har en klart battre skarm som duger alldeles utmarkt.

Jag tycker du ska anvanda bade hjarnan och hjartat och bada kommer saga MAC om du far dem bredvid varandra. =)

GL

Problemet med skärmen i min 20-tums Imac (köpt i höstas) är främst betraktningsvinkeln -- om man inte sitter väldigt långt bort kommer det att verka vara olika ljushet i skärmens över- respektive underkant. Lite jobbigt när man redigerar bilder.

Det är möjligt att 24-tummaren, som Erik säger, är bättre, men jag har hört en del kritik mot den också.

Man ska ju vara medveten om att Imac är en någorlunda billig hobbydator, och inte byggd för t ex professionella fotografer.

ErlandH skrev:
Problemet med skärmen i min 20-tums Imac (köpt i höstas) är främst betraktningsvinkeln -- om man inte sitter väldigt långt bort kommer det att verka vara olika ljushet i skärmens över- respektive underkant. Lite jobbigt när man redigerar bilder.

Det är möjligt att 24-tummaren, som Erik säger, är bättre, men jag har hört en del kritik mot den också.

Man ska ju vara medveten om att Imac är en någorlunda billig hobbydator, och inte byggd för t ex professionella fotografer.

Det är samma sak med min laptop angående betraktningsvinkeln, halvjobbigt...

Jag är ju faktiskt amatör, om jag kan få hyfsad kontroll över att det jag ser på skärmen är det som kommer ut i slutänden är jag nöjd. 100%-igt blir nog dyrt i överkant.

Hej hej,

Hoppas inte att denna tråden kommer sluta som de andra...

Jag har kört PC sedan 1994, vid årsskiftet köpte jag mig en macbook c2d @ 2Ghz men 1Gb minne, uppgraderade snabbt till 4Gb för en rimlig summa (dustin.se 800SEK). Körde denna jämsides med min nästintill nya Vista x64 maskin med liknande prestanda. Insåg snabbt att Windowsburken fick pisk, i nästan alla lägen. Visst kan detta bero på att Vista är ganska nytt? Men OSX Leopard är inte heller ålderdomligt direkt... Förra veckan köpte jag en MacPro med 10Gb i RAM, å jäklar vad det snurrar på!

Nu skall tilläggas att jag enbart har min dator som arbetsstation för bildbehandling, inget spel etc.

Kan inte komma på något som skulle få mig tillbaks till Bill Gates värld.

Jag jobbar fortfarande i Windowsbaserade system på jobbet, och jag skall ärligt erkänna att man får tänka till ibland på mac:en. Saker är ju inte riktigt som förr... Som Jeppe skrev så är man ju långtifrån fullärd.

Lycka till med MAC köpet! Och som min vän sa: "aldrig mer en Windows dator i mitt hus"

Mvh // Martin

Att köra Aperture på en modern Mac är mycket trevligt, svårare än så är det inte.

Som tidigare nämnts är skärmen iMacens svaghet. Jag sitter själv på en av de iMacarna som såldes innan de började med blanka skärmar. Jag vet att det finns andra som trivs med de blanka skärmarna och tycker att svärtan och kontrasten är kanon. Själv har jag svårt att vänja mig med reflexer och annat, så jag håller mig till de matta.

Nu när jag skulle köpa ny dator fick jag veta att konsumentmacarna (allt utom Mac Pro och MacBook Pro) kommer med blanka skärmar och proffsmaskinerna/skärmarna är matta. för mig blev det därför en MacPro och lös skärm, vilket är helt andra pengar än en iMac tyvärr, men jag vill verkligen ha en matt yta. För andra är det ingen stor fråga, eller till och med tvärtom.

Gå till en butik och titta på bilder och bildbehandlingsprogram på både blank och matt skärm. Tycker du inte att blankheten är ett problem - köp en iMac och var glad. Fläska helst på med en med stor skärm och det fetare grafikkortet om du ska hantera bilder.

Henrik L Jonsson skrev:
Fläska helst på med en med stor skärm och det fetare grafikkortet om du ska hantera bilder.

Hur mycket kräver bildbehandling av grafikkortet?
Jag funderar på att för första gången i mitt liv köpa en mac, och eftersom jag behöver en ny laptop så får det bli en macbook. Orkar macbooken med aperture och photoshop ordentligt? Hade tänkt köra med 4gb ram och 2,4ghz modellen.

Anderzon skrev:
Kan inte komma på något som skulle få mig tillbaks till Bill Gates värld.
64-bitarsversionen av Photoshop CS4 till Vista x64 som kan utnyttja mer än 4GB minne?
Skulle tro att vi kommer att få se en strid ström av surmulna switchers med knuten näve i fickan och mörk Adobe-blick...

Jeppe skrev:
Seriöst, OS X är roligare och bättre än Vista.
Nej. Det är inte seriöst att påstå det. Vilket som är "roligast" är mest en smaksak. Jag använder båda dagligen, och inget av dem är perfekt. Båda har sina fördelar och nackdelar.

imacen är ju dessutom estetiskt tilltalande, men jag har mina funderingar över skärmen i den.
Det är olika skärmpaneler i olika modeller av iMac. Några är usla för bildbehandling, medan andra är helt OK. Den som tänker köpa en iMac för bildbehandling gör klokt i att googla ordentligt först.

Säkrast är att köpa en erkänt bra separat skärm. En sådan kan man koppla till alla nuvarande Mac-modeller, inklusive iMac.

Vandraren skrev:
Hur är Aperture Jämfört med Lightroom?
Läs senaste numret (Nr 6 2008) av DigitalFoto. Där testas 10 olika RAW-framkallare, bl.a. Aperture som också rekommenderas av DigitalFoto.

Sitter själv och försöker komma överens med Lightroom 2.0 Beta men föredrar Aperture 2.1.

Livet är underbart, du har alltid ett val att göra!

reflux skrev:
64-bitarsversionen av Photoshop CS4 till Vista x64 som kan utnyttja mer än 4GB minne?
Skulle tro att vi kommer att få se en strid ström av surmulna switchers med knuten näve i fickan och mörk Adobe-blick...

Näe, Om det kommer en x64 version av PS till PC så kommer det väl till MAc med?

ANNONS
Götaplatsens Foto