Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En skruv med 1/4 gänga

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ola, du bor ju i Stockholm, slå en signal till Sifverts skruv (www.sifvert-skruv.se), dom håller till på Lindhagensgatan 53 och har allt i skruvväg!

Tack för tipsen!
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ja, visst går det -- om man inte bryr sig om hur gängorna ser ut efteråt. Skruvarna har (i de flesta dimensioner) lika täta gängor. Däremot har de olika branta vinklar ("vassa") på gängorna.
Ditt resonemang är helt rätt.
Men...
Moment och belastning i det här fallet är på mycket låg nivå jämfört med vad ett skruvförband i den dimensionen är specat för.
På ett kamerastativ använder få momentnyckel för att dra gängan.... typ.

Plockade just fram mina "gängpilar" och mätte på mitt Slik 88 stativ.
Guess what? sextio grader, inte femtiofem.
Så det kanske inte var så kinkigt ens hos en tillverkare när allt kom omkring...
Har inga problem att förstå dem.

Sen, Erland... du talar med en utexaminerad maskiningenjör.
Jag har nog på fötterna för att veta var jag vågar ta genvägar :)
 

iSolen.se

Guest
Ditt resonemang är helt rätt.
Men...
Moment och belastning i det här fallet är på mycket låg nivå jämfört med vad ett skruvförband i den dimensionen är specat för.
På ett kamerastativ använder få momentnyckel för att dra gängan.... typ.

Plockade just fram mina "gängpilar" och mätte på mitt Slik 88 stativ.
Guess what? sextio grader, inte femtiofem.
Så det kanske inte var så kinkigt ens hos en tillverkare när allt kom omkring...
Har inga problem att förstå dem.

Sen, Erland... du talar med en utexaminerad maskiningenjör.
Jag har nog på fötterna för att veta var jag vågar ta genvägar :)
Så en rostig, målad gammal toalettskruv är helt ok alltså? :)
 

Lars_E

Aktiv medlem
Bara att dra fast kameran på platsen där IDO-knappen en gång satt och sätta igång.
Frågan är om macrobilder av krumma ryggar är så häftigt i längden bara.
Nåja...

Egentligen är det skitsamma vad du tar och det är det som är min poäng, på det hela taget.
 

Östergård

Aktiv medlem
När jag jobbade på skruvfabrik på 60-talet, gjordes både W och UNC 1/4 tum med samma gängbackar, nämligen UNC. Däremot fick jag lära mig att det inte funkade tvärtom.
 
ANNONS