Annons

Enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ett enbensstativ och har följande krav:
ca 6kg utrustning (större ljusstarkt tele, hus, förlängare och marginal på det)
Väga lite <1kg
Vara så kompakt som möjligt
och till sist ett bra pris i förhållande till prestandan (men pris är inte helt avgörande jag betalar gärna lite extra och för nåt som funkar)

Nån som har några förslag.

Jag har ett Bogen/Manfrotto med beteckniongen 3216 eller 479B. Det är stabilt och väger runt kilot eller så. Det är dock inte kompakt (tredelat) och kamerafästet tar plats.

Men det är bra.

Jag tror du får svårt att hitta något dugligt om du inte går till kolfiber, och inte ens då, om du vill att det skall hålla >6kg.

Hej Tony,

Det finns många olika fabrikat och modeller att välja mellan, men det finns bara ett fabrikat som jag personligen tycker håller måttet och det är Monostat. De olika modellerna är gedigna och med en roterbar gummifot som är mycket bra på hala underlag. De kostar en del men man får vad man betalar för. Kika in på http://www.monostat.com
Jag har själv Monostat RS16 Professional som jag har använt mycket när jag var videokamera-frälst.
De olika modellerna är avsedda upp till 33 lbs / 15kg.
MVH
Magnus A

Provat några olika nu..

Testat monostat, manfrotto och slik och inte riktigt kunna kmma överens med dom.
Har sedan tidigare ett Gitzo explorer med ALR (Anti Leg Rotation) som gör att det går snabbt och smidigt att dra ut skjuta ihop benen. Det var lite frustrerande att mäsrka hur snabbt man vant sig vid det. Misslyckades 9 gånger av 10 att få till det med de testade stativen.
Så nu undrar man om det är nån som har nåt av följande stativ från Gitzo G1566, GM2560, GM2540 eller GM2941.

ANNONS
Götaplatsens Foto