Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel D100-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig med en enkel D100-fråga. Min farsa har en D100, men är teknisk analfabet. Själv har jag Canon å jag har ingen aning var just den här inställningen sitter på en D100.

Det han vill göra är att ändra exponeringsstegen från 1/3 till 1/2. På min 20D gick det att göra, så det borde väl gå på en D100 också? Men hur?

/Jens

PS. Manual finns, men den är ca 8 mil härifrån, hos farsan som ändå inte har någon nytta av den. DS.

nu har jag aldrig ens funderat på att ändra en sån grej, jag bara undrar varför du tror att en tre-årig dslr borde ha samma funktioner som på en splitter ny dslr av annat märke?
flera finesser dyker oftast upp allt eftersom.
med detta inte sagt att denna funktion absolut inte finns på D100, det vet jag som sagt inte, men det är ju mycket finesser som 20D har, som inte fanns på D30 tex.

Nej, det har du ju rätt i. Men min tanke var att om man lägger till funktionen att ha 1/3 steg istället för 1/2 så borde man ju kanske kunna avaktivera den också, dvs gå tillbaka till det mindre avancerade.

Det hade varit bra i alla fall eftersom ljusmätaren visar i halva steg. Om man har kameran på 1/3 steg så går det inte att t.ex. ställa in 1/90, utan istället 1/80 eller 1/100.

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto