Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel fråga om programautomatik i proffshus

Produkter
(logga in för att koppla)

downtown

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar egentligen bara om det finns någon form av programautomatik i proffshus. Vad jag kan se av alla bilder på dessa hus så finns inte några sådana lägen. Stämmer detta?

Är det just därför som de kallas proffshus?

Ofta finns det väl ett "P-läge" som ju är programautomatik. Men detta läge kräver/medger ju en del inställningar (ISO, WB mm) till skillnad från "gröna rutan" som ju är ett mer eller mindre helautomatiskt sikta-och-tryck läge och som saknas på proffshusen. De har inte heller några "sportläge", "porträttläge" osv.

Kanske har jag fel, men min uppfattning är att "P" inte används i någon större utsträckning av proffsen. Tror att de saknar möjligheten till kontroll då.

/Arne

På canons 1D modeller finns M, Av, P, Tv, och bulb. Vet inte hur det är med övriga tillverkare.
Själv använder jag till 90% Av läget, alltså att jag kan välja bländare mm och kameran ställer in slutartiden.

Mvh Hampus

Min D2Hs har också ett "P-läge", jag använder det ofta vid blixtfotografering, men någon "Gröna Rutan" läge finns inte.

Kent.

Det finns inga färdiga sport- eller porträttprogram och liknande.

P-läget finns ju och det är underskattat av många enligt min mening, det är lite som att ha Av och Tv tillgängligt samtidigt, med lika mycket kontroll över exponeringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto