Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelt avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

M.gyllerstrom

Ny medlem
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna tipsa om vart man kan hitta något enklare avtal som man kan använda vid olika fotouppdrag? Jag är inte utbildad inom foto men självlärd och har fått förfrågningar om både bröllop, barn och att fota miljöer för att företag. Skulle behöva en ”grund” att stå på och hoppades att någon av er har möjlighet att hjälpa mig?
Och om möjlighet lite generella tips från er som har mer erfarenhet vad som verkligen är viktigt att få med.

Tack på förhand!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du kan komma långt på egen hand, även utan att blanda in jurister/advoktar.

Tänk igenom:
- vilka är parterna i avtalet? (Troligen du och din kund)
- vilket jobb skall göras? (Vad skall du fotografera?)
- när skall det göras?
- var skall det göras?
- när, senast, skall bilderna levereras?
- hur skall bilderna levereras?
- skall kunden betala någon handpenning/bokningsavgift? I så fall senast när? Vad händer med dessa pengar om kunden drar sig ur avtalet? (De bokar dig till ett bröllop, men två dagar före bröllopet avbokar de dig, eftersom de hittat en släkting som "kan ta fina bilder")
- vilka villkor i övrigt skall gälla, både för bilderna och för parterna i avtalet? (Om du bokas för ett heldagsbröllop så måste du både äta och dricka under dagen. Vem skall se till så du får mat och dryck?)

I övrigt har det säkert skrivits en hel del om avtal här i forumet, det är bara att söka.
 

sjunne

Aktiv medlem
Sök på nätet (eller populärt uttryckt: Googla!) efter "avtal foto". Du lär få massor med träffar, mer eller mindre relevanta! Ett tips är annars att kolla med en "riktig" fotograf hur de gör!
 
Senast ändrad:

M.gyllerstrom

Ny medlem
Sök på nätet (eller populärt uttryckt: Googla!) efter "avtal foto". Du lär få massor med träffar, mer eller mindre relevanta! Ett tips är annars att kolla med en "riktig" fotograf hur de gör!
Hej,

Har gjort det men tyckte inte jag fick fram det jag ville. Hade nog hoppats på att få hjälp av en "riktig" fotograf här :) men jag får helt enkelt forska vidare!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Avtal fotograf sökte jag på hos Google och fick fram ett avtal från 2008 som man kan ändra efter eget tycke. Byt ut Personuppgiftslagen med Dataskyddsförordningen.
 
ANNONS