Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
eos 1D
- Trådstartare Forslund
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Jodå, men jag är sjukskriven, sjukskrivnigen slutar vid 24:00...och då ska jag jobba ett halvt nattpass...sen är jag ledig en vecka igen..hahaForslund skrev:
Har inte du något jobb att gå till kim?![]()
AronAkesson
Aktiv medlem
KÖP!
För 6000 kan jag bara säga KÖP!
En nackdel för dig kan vara att den är lite tung, men en klar fördel att den är hållbar och ganska så vattentät.
1,3 crop i stället för 1,6 är för mig nästan alltid en fördel, och sen sökaren till skillnad från "riktverktyget" 20D har. Sen uppskattar jag den korta Blackout tiden.
/Aron
För 6000 kan jag bara säga KÖP!
En nackdel för dig kan vara att den är lite tung, men en klar fördel att den är hållbar och ganska så vattentät.
1,3 crop i stället för 1,6 är för mig nästan alltid en fördel, och sen sökaren till skillnad från "riktverktyget" 20D har. Sen uppskattar jag den korta Blackout tiden.
/Aron
Proboarder
Aktiv medlem
Jonas: Vill du inte ha den, så låt mig köpa den av dig =D
Jag har sökt en 1D länge ^^
Jag har sökt en 1D länge ^^
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Varför har ni inte sett de ofta BILLiga priserna i vårt kära grannland Norge?
Visst kronan är dyrare, men det är inte mycket just nu.
Där har 1D länge sålts för i runda slängar 12000SEK!,, Att den hamnar under 10000,-SEK är ingen chock enligt mig, men fortfarande ett OK pris om huset är fint!
/Niclas,
Visst kronan är dyrare, men det är inte mycket just nu.
Där har 1D länge sålts för i runda slängar 12000SEK!,, Att den hamnar under 10000,-SEK är ingen chock enligt mig, men fortfarande ett OK pris om huset är fint!
/Niclas,
elmqvist
Aktiv medlem
För sextusen är det inget snack. Det en rubust mycket bra byggt kamera som duger till mycket. Kanske inte stutiorabeten etc.
Dess största merit är hllbarhet och den fantastiska sökaren som du inte får i någon av 300D 10D 20D.
Om inte upplösningen är kritiskt för dig och du klara dig med A4 utskrifter så skulle jag slå till på en 1D för sextusen.
Vill du inte ha den så kan jag alltid köpa den av dig för samma peng.
Dess största merit är hllbarhet och den fantastiska sökaren som du inte får i någon av 300D 10D 20D.
Om inte upplösningen är kritiskt för dig och du klara dig med A4 utskrifter så skulle jag slå till på en 1D för sextusen.
Vill du inte ha den så kan jag alltid köpa den av dig för samma peng.
danielstenholm
Aktiv medlem
Forslund skrev:
jag änvänder kameran till snowboardfoto, jag har den med när jag åker långfärdskridskor, på jakt skateboardfoto, fåglar ibland, men ganska sällan.
Jag gillar att fota från kajak. Man kommer nära vattnet och med en stark far som kan paddla fort så får man fin rörelseoskärpa.
Det är vad jag ska ha den till.
Då kommer vi osökt in på andra bitar än Mp..
AF? hur säkra är de i exponeringen? bilder/sekund? 3-4 borde räcka mer än väl.
Jag kommer ine använda den till naturbilder eller något som står still. Har nämligen precis införskaffat mig en mellanformatare för det
Jag har testat en 20D och plåtat handboll under en helg (>3000 bilder) och visst, det är en bra kamera. Bruset på ISO 3200 är ruggigt lågt, 5 b/s är ok, och autofokusen är också ok.
För två månader sen var jag i samma situation som dig. Skulle jag slå till på en 20D, eller köpa en begagnad 1D var frågan.
Jag har kommit fram till följande:
20D
+ 8MP
+ Zoomar 10 ggr på skärmen
+ 1.6x brännviddsförlängning (bra vid telefoto)
+ Lågt brus
+ Ny med garanti
- Liten att hålla i
- Högljudd spegel(?)
1D
+ 1.3x brännviddsförlängning (bra vid vidvinkelfoto)
+ Robust byggd som tusan
+ Riktigt säker autofokus
+ Bra sökare
+ 8 bilder/sekund
+ Känns väldigt snabb
+ Bra ergonomi
+ Går att göra väldigt många personliga inställningar
- Tung
- Bara 4MP
De har båda ungefär lika snabb uppstartstid.
Sen vilken kamera man väljer är upp till vad man vill ha och vad man ska använda den till.
Jag slog i alla fall till på en mycket fin begagnad 1D (som var mycket dyrare än din du har på gång) och har absolut inte ångrat mig. Tycker att bilderna blir väldigt skarpa och fina. Jämför man 1D med min förra D60 (ja, jag vet, det är ingen 20D) vid actionfoto så är det en stor skillnad. Med 1D är ca 95% i knivskarp fokus, och med D60 så är frågan om någon bild någonsin var helt i perfekt fokus...
Imorgon är det dags för första handbollsmatchen med 1D:an så efter det så får vi se vilken som är bäst för handbollsfoto
Mvh
Daniel