Annons

Eos 30:s kommunikation med äldre externa blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Om jag använder en äldre extern blixt, alltså utan TTL-automatik etc., kan jag då styra blixtstyrkan med hjälp av blixtkompenseringen i kameran?

Har testat en gammal Expert blixt, och den enda inställning den hade var ISO. Reagerar dem blixten ändå på att jag ändrar inställning på kameran?

Nej, det går inte. Den typen av blixtar har ingen kommunikation alls med kameran utöver utlösning av blixten.

Det beror på vad det är för blixt.

Är det en auto-blixt så används den för att styra blixtstyrkan. Autoblixtar doserar ljuset genom att mäta hur mycket som reflekteras in i en liten fotocell framtill på blixten. En sån blixt måste ju veta om vad man har för känslighet på filmen.

Är det en manuell blixt så har ISO-ratten ingen teknisk funktion. Den används då i regel för att underlätta avläsningen av ledtalstabellen som då också finns i ratten, så att du vet vilken bländare som skall ställas in på kameran.

jimh skrev:
Det beror på vad det är för blixt.

Är det en auto-blixt så används den för att styra blixtstyrkan. Autoblixtar doserar ljuset genom att mäta hur mycket som reflekteras in i en liten fotocell framtill på blixten. En sån blixt måste ju veta om vad man har för känslighet på filmen.

Är det en manuell blixt så har ISO-ratten ingen teknisk funktion. Den används då i regel för att underlätta avläsningen av ledtalstabellen som då också finns i ratten, så att du vet vilken bländare som skall ställas in på kameran.

Tackar!

ANNONS
Götaplatsens Foto