Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eos 30d. Batteritid.

Produkter
(logga in för att koppla)
gredeson skrev:
Hej. Jag undrar en sak om Canon eos 30d. Hur många bilder kan den ta ungefär med batteritiden? D80 ska ju kunna ta 2700bilder på en laddning, men hur är det med canon. En sak till, hur stora blir .raw-bilderna på kamera. På nikon blir de väldigt små (mb), vilket känns bra.

Hur är sökaren på kamera, är den i klass med d80?

// Benji

30D har extremt bra battertid. I klass med Nikon D70 faktiskt. Jag har också haft Nikon D200 men dess batteritid var verkligen inget att skryta med och det skulle förvåna mig mycket om D80 slår Canon 30D eftersom det är nästan samma kamera som D200 med samma display (som dock är betydligt bättre än displayen på Canon 30D. Kanske finns det ett samband där)

Du ska i alla fall inte välja bort Canon 30D utifrån batteritiden. Men du har ett svårt val. Det är två kanonbra kameror verkligen men de har lite olika fördelar. Med exakt samma pris skulle nog mitt val falla på Canon 30D men det beror på att jag värderar Canons högisoegenskaper även vid råfotografering mycket högt. Andra har säkert andra prioriteringar.

Hallå!

Jag kan inte tänka mig att batteritiden på 30D är sämre än på 20D som jag äger och när min 20D var ny så fotograferade jag mycket intensivt i en hel vecka utan att ladda batteriet.
Tror du att du "bränner" av över 2000 bilder innan du får möjlighet att ladda batteriet igen kanske du ska fundera på att skaffa batterigrepp med extra batteri!?

// Tobbe

En kamera för mig skall vara: bra i handen, ha lågt brus, och absolut inte överexponera vid några tillfällen, skall vara mjuka bilder men även hög fokus om man vill (beror på objektiv). Kameran skall kunna ställa in så mkt som möjligt manuellt och jag vill absolut inte känna att något saknas.

Kan uttrycka mig såhär. Vill ha ett grundsystem för under 10-11k.

Senast ändrad:
Om du ska ha ett objektiv med i ett grundsystem under 10-11000 så är nog Nikon D80 med deras 18-70 ett bättre val än 30D med Canons 18-55.

Nikons kitlins är både skarpare och ljusstarkare och har större brännviddsomfång än Canons kitlins.

Slowfinger skrev:
Om du ska ha ett objektiv med i ett grundsystem under 10-11000 så är nog Nikon D80 med deras 18-70 ett bättre val än 30D med Canons 18-55.

Äntligen någon som belyser de viktiga aspekterna: val av objektiv.

Batteritiden är ganska oväsentlig sålänge kameran klarar över 1000 bilder under tuffaste tänkbara förhållanden. Det är nästan 30 rullar ffs! Hur ofta är man utan ström så länge?

marooned skrev:
Äntligen någon som belyser de viktiga aspekterna: val av objektiv.

Batteritiden är ganska oväsentlig sålänge kameran klarar över 1000 bilder under tuffaste tänkbara förhållanden. Det är nästan 30 rullar ffs! Hur ofta är man utan ström så länge?

Kan inte mer än hålla med..

Sedan finns alltid alternativet att lägga 2-300pix på ett extrabatteri som man lätt kan ha med sig i väskan eller fickan.

//a

Jo jag vet att objektivet är grymt viktigt. Men jag tänkte liksom börja med en bra grund :p. Okej, men jag hade tänkt på d80 med 18-135. Är inte detta ett mer allsidigt objektiv?

ANNONS
Götaplatsens Foto