Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eos 40D och EF 24-105/4L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du ger honom ett EF-S 17-55 2.8 IS så behöver han inte hålla på och låna dina gamala sunkiga L-gluggar! :)

Lycka till!
Mvh
Anders

Jag tycker det låter som en utmärkt combo om det nu är som du säger att pappsen inte är så intresserad av vidvinkel.

Har själv en 24-105 på en 30D och den kombon fungerar alldeles utmärkt - hellre lite mer tele än vidvinkel. Som sagt - ingen vinjettering på en 40D, medan på FF får du blända ner något steg.

Sen är den ju inte en vidvinkel, vilket man får lära sig leva med, men samtidigt om han kör med en Bigma så lär ju 24 mm bli en stor förändring jämfört med dagens 50 mm.

Bra objektiv med bra färgåtergivning tycker jag... Rekommenderas...
Janne

Ja, jag kan bara säga att 24-105 är mitt önskeobjektiv. Bättre kvalitetsallround är nog svårt att finna. Från det suveräna startläget är det nice att - om man vill - att gå vidare med tex 70-300IS och tex ett Sigma 10-20 vidvinkel. Då har du/han ett dyrt - men bra - allround, och 2 optiskt mkt bra förlängningar uppåt och neråt till vettiga(-re) priser (-än allroundet).

Har ingen 40D, men däremot en 450D med 18-55IS och 70-300IS. Vill ha mer vidvinkel vad det lider, och har nu dessutom ofrivilligt skapat en brännviddslucka 55-70. 24-105 hade varit trevligt att starta med ist.f. 18-55.

Jag har både 24-105 (köpt begagnat) och Canon 70-300 IS och håller med om allt Wilhelm skrev. 24-105 sitter på min EOS 450D 95% av tiden och jag känner aldrig att det är för "kort" eller för "långt", utan det är perfekt som allroundobjektiv. Att 24mm widvinkel funkar bra för mig kan iofs bero på att jag är van vid motsvarande vidvinkel från min förra kamera, en Powershot S3.

StudioG skrev:
Vilken dum fråga ..
Skall ha kamera till att fotografera med :)
Vilket dumt svar. Det begrep jag redan.

Men om du skulle kunna få ett vettigt svar vill det ju till att du kan ställa en vettig fråga, där du beskriver vad du tänkt fotografera.

Men nu kan jag ju säga att sätt på vad som helst. Alla objektiv fungerar till att fotografera med.

ANNONS
Götaplatsens Foto