Annons

EOS 5D pajar helt av Vivitar 100-300!

Produkter
(logga in för att koppla)

drlomo

Aktiv medlem
Jag köpte en EOS 5D och satte på en Vivitar 100-300 jag haft till min EOS 600 och även till min 300D. DÅ PAJADE 5D!! Hel-dog för gott! Objektivet funkade igen på 300D efteråt. Jag skall ta den till Canon när jag är tillbaka i Sverige. Jag fick ett mycket trevligt bemötande när jag ringde Canon service i Mölndal. Har någon sett något liknande??
 
Kan vara ett väldigt olyckligt sammanräffande. Jag är inte helt övertygad om att det var objektivet, då det helt och hållet styrs av kameran. Tvivlar därför starkt på att det var objektivet. Kunde lika gärna hänt när du satte på ett av dina andra. Ibland går saker sönder, så är det. Skönt att den var ny, så att det täcks av garantin.
 
Detta hände med TVÅ hus! Första gången fattade jag inte att det var objektivet. Jag trodde den var sönder från början, för jag provade det första exet med med just det objektivet. Mina original för FF var inte med just då emedan jag använde 300D i USA. Det första huset sände jag tillbaka och fick ett nytt. Det funkade till jag satte på objektivet. Då pajade det helt. Då fattade jag orsaken.
I USA täcker garantin, men det är inte säkert att jag får det i SE.
 
Det låter väldigt skumt.. Men men, så då vet vi vad vi inte ska montera på en 5D följdaktligen.
 
Vivitar?

När jag kollade på Vivitars hemsida fann jag inga objektiv alls. Bara digi-kompakter. Adorama säljer 35mm-kameror med Vivitaroptik. Troligen är deras status tämligen skranglig nuförtiden...
MVH Robban
 
Är man inte lite dumsnål om man sätter ett tredjepart skitobjektiv på en proffskamera? Det är ju glasbiten som ger bilden, inte kamerahuset. Om man har ett proffshus så kräver det proffsgluggar för att komma till sin rätt.

Otur om det är objektivet som förstört kameran. Du är säkert inte den förste som monterat ett Vivitar 100-300mm på ett Canon 5D hus. Dåligt av Canon att inte skicka ut ett varningsmeddelande till sina kunder som köpt 5D och sen uppdatera i sin manual över kompatibla objektiv. Kräv lite service för pengarna.
 
Maxieboy skrev:
Är man inte lite dumsnål om man....

Jo du har så rätt! Man köper inte en 5D med planer att i huvudsak använda ett 1400-kronors tele! Jag köpte den i USA och hade min 300D med mig och förutom de S-objektiv som är med den (passar inte ens mekaniskt på 5D) så hade jag denna 100-300 som jag har som kompakt, lätt (och billigt) turistobjektiv. Alltså det enda jag hade som var gjort för FF. Visst, jag har ju tänkt att använda min 80-200/2.8L och ett par andra "riktiga" glas för 5D, men de tar nästan hela carry-on-vikten och slår reseförsäkringen i taket. Så de blev kvar i SE. Dessutom visste jag inte att jag skulle köpa 5D när jag åkte över ett halvår innan...
 
Senast ändrad:
ANNONS