Annons

EOS D30 eller E10/E20

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Peter_o skrev:
Tekniskt sett måste jag nog snart köpa en bok med tittel "Fotografi ABC - detta är en kamera"
Kanske är klokt med tanke på att det att döma av dina inlägg verkar som om du planerar att köpa kamerautrustning för typ åtminstone 60 kkr :p
 

erikn

Aktiv medlem
Köp D30 om du har råd.

Själv äger jag en E-10, och har ännu inte ångrat mitt köp. Då kostade den visserligen bara 14 500:-, att jämföra med de >30 000:- för en D30 med schysst glugg. Jag hade helt enkelt inte råd. Men jag har haft nöjet att testa en D30 ett tag, och den är enligt mig helt suverän för dess prisklass.

Så, om pengar inte är ett problem så köp för guds skull en D30. Å andra sidan så kanske du bör vänta tills ersättaren kommer, för då kommer nog D30 att sjunka hyfsat i pris.

Mina åsikter...
 

KanonCanon

Aktiv medlem
******
Kanske är klokt med tanke på att det att döma av dina inlägg verkar som om du planerar att köpa kamerautrustning för typ åtminstone 60 kkr
******

Jag räknar på ca 45,- annars tar nog frugan fram brödkaveln! :p

oavsett om det kostar mer än mina beräkningar kommer det fortfarande bara ha kostat 45,-

Detta är ett tips som ni kan ta lärdom av för att undvika problem i hemmet..

Ord som "bara", "knallköp", "investering" "jättebilligt" och naturligtvis "rea" är viktigt att uttrycka.
Det behöver naturligtvis inte vara rea eller jättebilligt men säg det ändå.

Kostar det mycket så är regel nr.1 -
Aldrig säg det riktiga priset! :D

******
Så, om pengar inte är ett problem så köp för guds skull en D30. Å andra sidan så kanske du bör vänta tills ersättaren kommer, för då kommer nog D30 att sjunka hyfsat i pris.
******

Jag får se om jag har tålamod att vänta!
Tänk om det INTE kommer någon ny modell då? ^urk^ :(
 

Hassan

Aktiv medlem
Så het som digitalmarknaden verkar vara så kan man lugnt utgå ifrån att det kommer nya modeller.
Den digitala biten utvecklas snabbt.
Hur är det med problem med damm på ccd'n (cmos'et)? Om man byter gluggar ofta så behöver den nog en regöring då och då. Lämnar man in kameran för att få det gjort eller kan man göra det själv?
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Å andra sidan är det inte säkert att man vill ha D30 om det kommer en bättre version i samma prisklass.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Å andra sidan är det inte säkert att man vill ha D30 om det kommer en bättre version i samma prisklass.
Det enda som är säkert är att det kommer en bättre, snabbare, snyggare, coolare och ballare kamera i samma prisklass.

Frågan är bara hur länge man ska vänta.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
******
Det enda som är säkert är att det kommer en bättre, snabbare, snyggare, coolare och ballare kamera i samma prisklass.
******
Om den är snabbare, snyggare och coolare har inte så stor betydelse, men om den är ballare blir det en helt annan femma! :D

Frågan är nu = Hur kan du vara så säker på detta?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om den är snabbare, snyggare och coolare har inte så stor betydelse, men om den är ballare blir det en helt annan femma!
Ja, det är sant! Ballheten är viktigast;-)
Frågan är nu = Hur kan du vara så säker på detta?
Tja, det är väl bara att kolla på utvecklingen på digitalkameror... Minolta gör en Super-Grej, då kommer Olympus med en Super-Mega-Grej, då kontrar Nikon med en Super-Mega-Inne-Grej...
Minolta har visst nåt på g. Kollar man deras hemsida ska det komma nåt som heter X. Vad vet jag inte.
Det är väl som med datorutvecklingen, ska jag köpa ny processor idag, eller ska jag vänta...Det kommer ju nytt hela tiden, digitala kameror inkluderat.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Hmm.. det du alltså menar är:

Minolta gör en Super-Grej, då kommer Olympus med en Super-Mega-Grej, då kontrar Nikon med en Super-Mega-Inne-Grej........ då måste alltså Canon kontra ytterligare med 2! super-mega-dunder-knall kameror!!.. hehe.. :p

Ja, detta låter väldigt förnufigt ut!

Nu ska jag Mega mig i säng och drömma om en ball Canon D50 med dubbla överliggande CMOS sensorer och 5 milj pixelkrafter inpackat i en något sänkt svart kropp med feta aluminium grepp! :D
 

Marten

Aktiv medlem
Hassan skrev:

Hur är det med problem med damm på ccd'n (cmos'et)? Om man byter gluggar ofta så behöver den nog en regöring då och då. Lämnar man in kameran för att få det gjort eller kan man göra det själv?
Har använt min D30 i över ett år och räkneverket står på ca 13000 och jag har ännu inte rengjort den någon gång. Har bara ett hus så jag byter optiken ganska ofta, försöker bara vara försiktig och göra bytet snabbt. Förmodligen finns det nog lite skit vid det här laget men inget som syns på mina bilder eftersom jag ofta använder största bländaröppningen. Småskit kommer fram mera om man tar med de minsta bländaröppningarna.

De flesta verkar vara överens om att D30(CMOS sensor) attraherar betydligt mindre damm än vad en CCD sensorkamera gör.

Angående multiplikatoreffekten så är jag själv oftast glad för den som jag sa tidigare eftersom jag mest tar på djur och natur, betänk följande:

Utrustning 1: D30 + 300/4L IS
Pris: 28.500 + 18.500 = 47.000
Effektiv brännvidd 480mm, vikt på optik 1,2kg


Utrustning 2: EOS5 + 500/4L IS
Pris: 8000 + 89.000 = 97.000
Effektiv brännvidd 500mm, vikt på optik 3,9kg

Mårten

www.dalfors.com
 

Tess

Medlem
Fånigt

DU kan alldrig jämföra E10,20 med de andra digital system husen. mest pga: att det handlar helt om det optiska , Olympus har förvisso ett bra optik , men långt ifrån vad canon & nikon kan prestera m deras gluggar.
Olympus E serie ligger som ett slaggs Halv proffs läge ,och ska aldrig jämföras med System husen // Olympus är dock en kompackt kamera..
 

Marten

Aktiv medlem
Re: Fånigt

Tess skrev:
DU kan alldrig jämföra E10,20 med de andra digital system husen.
Hmm..
Den som startde denna tråd ville höra vad de som hade erfarenhet av D30 eller E10,20 hade för synpunkter efterom han valde mellan desa två. Och tidigare inlägg har lyft fram möjlighetan att köra anlogt och scanna, då måste jag få ta fram D30s fördelar som min erfarenhet ger utan att det blir fånigt.

För det andra är det inte alltid den optiska kvaliten som skiljer kompakt digitalkamerorna mot de dyrare digitala kamerorna, utan det är kvaliteten på pixlarna (sensorn).

Mårten

www.dalfors.com
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Jag vill tacka för alla tips och erfarenheter ang E10/E20 och D30.

Har som tidigare sagt beslutat mig att köpa en D30, dock måste jag spara några extra kronor till objektivet.
Därför slår jag en par flugor i samma smäll och väntar och ser om det dyker upp en D50 GLX i en snar framtid.

Är enig i det Mårten säger om D30`s fördelar, och jag väljer "äpplet" eftersom jag tycker dessa har större fördelar än "päronen".

Om en stund kommer ni att få se knallbilder? med 5.0 i galleriet!?! hihi... :rolleyes:
 

Anna Berg

Ny medlem
Jag köpte en E10 när den kom eftersom D30 fortfarande var långt borta då... Bytte sedan till D30 i sommras eftersom jag vill kunna använda min canonoptik. Min erfarenhet är att E-10:an är mycket mer prisvärd då den kostar hälften och är då komplett... AF-en funkar väldigt bra på E-10 enligt min mening, Betydligt bättre än på D30. En E-10 med teleconverter är ett mycket bra alternativ till D30 om man inte har canontillbehör sedan tidigare, eller är kräsen på snabbhet (D30 är betydligt snabbare- klarar fler snabba bilder i serie o.s.v). vidvinkel blir ju problem på bägge. Olympus har vidvinkelconverter som är billigare än canons extrema vidvinkelobjektiv men kvaliten tål säkert att diskuteras... Båda är väldigt fina kameror, jag har sålt min EOS 5:a nu...Det blir digitalt för hela slanten. För mig som amatör är bildkvalitén fullt OK!
 

erikn

Aktiv medlem
Var på EM-finalen i globen i söndags, rad två på ena kortsidan. Fullt med fotografer framför, och två av dem hade faktiskt varsin E-x0:a. (En E-10 med vertikalgrepp och en E-20 om man skall vara exakt.) Dessutom en uppsjö av D1:eek:r, och en och annan D30. Ganska intressant faktiskt, av en cirka 20-30 kameror tror jag inte att jag såg en enda analog.

Själv hade jag min E-10:a med mig, men fick tyvärr inte fota under match. Men ett guldregn hann jag med... :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Många ägare påstår att D30 är en fantastisk kamera och framför allt en RIKTIG SLR-kamera.
Med tanke på priset har den just nu inga som helst konkurrenter. En 1D eller D1X kostar ju en HEL förmögenhet(60-80Kkr) och D30 bara en halv.
Man kan också vara helt lugn för att det kommer både konkurrenter till och en förbättrad D30.
Marknaden är ju enorm. Ganska få har ju en D30 idag trots allt. Lite dyr och många tvekar ännu.
Kolla Pekkas bilder och vad han skriver om sin D30 under "Gear Notes" på http://216.40.251.18/
 

Linmajon

Aktiv medlem
Peter_o skrev:
Vänta lite nu... stopp stopp!!

Jag har nu precist bestämt mig för att köpa en D30, men bilden beskärs väl inte va?

Vi pratar väl om riktig ändring på brännvidden?
Är det beskäring så blir det ju bara katastrof!

Contaxen är "lite" för dyr för mig.. ehe..;)

CCD'n är mindre än 24x36mm (60% av storleken)
Vad som händer är exakt det samma som om man tar ett vanligt negativ och klipper ned det till samma storlek som CCDn. Man får alltså exakt samma ljusstyrka, samma karaktär på oskärpa etc.
Analogi: Man måste "bara" höja huvudet på förstoringsapparaten, liksom, för att göra en papperskopia med samma storlek.
Det är alltså fråga om en ren beskärnings-effekt.
 
ANNONS